erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

a név

2017. július 23. - gond/ol/a

Napokig törtem a fejem rajta. A nevén. Nem is tudom, hogy s miért jutott eszembe anyukám egykori osztálytársa, aki időnként meg-meglátogatott bennünket, a legváratlanabb időpontokban, felevickélt az egyedülinek meghagyott hátsó bejáratunk sötét és nyaktörően magas lépcsőin, s belépve a tágas udvari- egykori gyerekszobába… meg-megállapitotta, hogy milyen elvarázsoltak vagyunk, és olyan a lakásunk mint egy BOHÉMTANYA: de azért vagy tán épp ezért mindig nagyon otthonosan érezte magát benne. (ez általában így volt, másokkal is, és azt hiszem nem is a lakásnak hanem anyám otthonosságának , barátságosságának, közvetlenségének volt köszönhető, bár kétségtelen, hogy ez a lakáson is tükröződött) Osztálytársak voltak valaha,  már nem is tudom, hol ,mikor,  de nem a gimnáziumban, hanem még előbb, mert oda csak ketten jártak Banfalvi Jucival, anyu jó barátnőjével, aki Pécsett lett gimnáziumi igazgató és évente egyszer meglátogatott bennünket. Amig élt. Mig anyu korábbi osztálytársa ugyanitt, ebben a városban lakott, és bármikor bejött hozzánk, mindig mosolygott, bájosan és tündökletesen, de volt valami kesernyés, fájdalmasság is a mosolyában, azt nem akarom mondani, hogy sóvárgás, vagy egyenesen irigység, és épp én lehettem a tárgya, kiváltója, mint anyám lánya, mármint azért, hogy neki van ilyenje. Mert neki nem volt, nem is ment férjhez soha, és maradt is benne mindig valami anakronisztikusan kislányos. Igen ,a szókimondásában is. A hangja is különös volt; az is egyszerre negédesen kedves, és panaszosan sopánkodós, sipákolós...nem tudom miről beszéltek anyuval, nem hallgattam ki a beszélgetéseiket,(főleg ő beszélt, áradt belőle a szó). az intonációja megmaradt a fülemben… minden: a mosolya, a járása, a hangja, „csak” a nevét felejtettem el, sehogy se emlékeztem rá, pár napig napjában többször eszembe jutott, mi lehet, tudtam, hogy elég rövid, hogy vezetéknév keresztnév egybehangzón, és becézve a vége...aztán egyszer csak , előbb az ica, majd a ritterica beugrott! Épp olyan váratlanul, ahogy ő szokott volt hozzánk "beugrani"...Úgy megörültem neki!

 

Mégis csak más ha nevestül emlékezünk valakire... Ha megvan a neve! Ha elvész a név, az olyan, mintha a viselője is végleg elveszett volna...

 

 

rá is kéne irnom az előszedett fényképek hátlapjára, ahol anyuval, az udvarunkon, azt hiszem a Marosra menet, fotóztam le őket  

 

 

 

RITTERICA (néni) ÉS ANYU

 

(már öregebb vagyok náluk!)

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr3512683151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2017.07.24. 09:41:41

Én megijedtem. A rádióban felcsendült egy dal, énekese neve nem ugrott be, a fizimiskája igen. Magam előtt láttam gyűrűs hajával, agyaltam nevén, erősen hunyorítottam is hozzá, de semmi. Játszottam keresztnevekkel, de az űr még tágasabbá vált fejemben. Másnap folytatódott küzdelmem, a dal strófái könnyedén előjöttek, de szándékosan kerültem megkérdezni az internetet, végül feladtam. Diszkomfort érzés fogott el. Legyintettem egyet, végül is a Nap ugyanúgy fölkelt, mint tegnap, s holnap se lesz ez másképp, minek izgassam magam? Aztán hirtelen belém vágott: Soltész Rezső!!
Azóta jártam így másokkal is, régi színészek fotóit látva egy-kettőnek a neve nem ugrott be azonnal. Megnéztem interneten.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2017.07.24. 10:34:09

@Drizari: igen! mig nem volt meg a név, engem is nagyon zavart, de hogy meglett, s csak űgy ez az örömfelülmúlt mindent:) pláne, hogy nem is kellett segédeszköz, mondjuk nem is lett volna, inerneten pláne, hiszen "névtelen" emberról van szó. de talán ezért , annál fontosabb volt, hogy meglegyen!

már nem tudom,ezzel összefüggésben-e vagy inkább függetlenül, de épp nem régiben gondoltam rá, hogy a feledékenység, ha nem emlékszünk valamire, ami eddig megvolt, pont olyan lehet, mint mikor meglopnak valakit, csak éppen nem is tudni ki a tolvaj. Aztán ugyancsak "beugrott" ez a jelző Babitstól :"a tolvaj öregség" (Ősz és tavasz között")...hát az öregség a tolvaj!? , de lám a tolvaj vissza is tudja adni, ait elvett.Bizakodjunk! :)
süti beállítások módosítása