erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

tanító őseim

2020. március 16. - gond/ol/a

Hát voltak, fedeztem fel boldogan (saját pedagógusságomra is visszaemlékezve)

persze, ha a rabbikat is számba vennénk,  és joggal, (egyszer ezt is megteszem) rengetegen vannak... (egyetemi tanárokról most ne beszéljünk, majd...)

de most kiadtak egy periodikát Szegeden a  Szegedi népiskolákról ill.tanitókól (A szegedi zsidó elemi népiskola története 1844-1948) és tanitói életrajzok)

hárman is szerepelnek benne, rokonaim

Bak Bernát

Dr Bak Izrael

Bárány Aranka 


Bak Bernát

fia volt Bak Hirsnek Szeged első rabbijának, "jótollú", mint irták róla, jegyzője is volt a szegedi hitközségnek, de inkább a tanitás lehetett a főfoglalkozása:

a magániskolák vezető tanitói közt látom a nevét

a zsidó hitközségi iskolában imaolvasást tanitott és a tórát tanulmányozták

1820-ban már a zsidó iskola tanitója lett!!

***

Bak Izrael dr    (1840-1894)   (Bak Hirsch unokája)
meg nyelvész is volt,de fantasztikus hittantanár, újitó

1859-től a Helytartó tanács által felállitott pécsi minta főelemi iskola tanitója (1867-ben is)

1862 és 63 között a szegedi zsidó népiskolában tanitott

Az 1880-as években Pesten hittantanárként alkalmazták

1889-ben az Országos Magyar Izraelita Tanitóegyesület választmányának tagja

Több hittan és pedagógiai jellegű könyvet is megjelentetett


Egy istentiszteletéről olvasom (Magyar Zsidó Szemle 1886 426.o.)


                                                     "Valódi gyönyör végighallgatni azon
istenitiszteletet, hol a polgári iskolát látogató leányok romlatlan szivből
fakadó érzéseiknek adnak héber nyelven kifejezést, mely istentisztelet
dr Bak Izrael buzgó és fáradhatatlan működésének szép eredménye,
melynek sikerét csak akkor fogjuk teljesen méltányolhatni, ha majd idő-
múltával tapasztaljuk, hogy azok, kiknek vallásos nevelésük mindeddig
teljesen parlagon hevert, egykoron a zsidó szellem oly buzgó terjesztői
lesznek. Legyen ez legszebb jutalma az önzetlen fáradozásnak ! Ki kell
emelnünk azon külső diszt és elegancziát, melyet dr. Bak kifejt, úgy hogy
ezen istentisztelet semmi kívánni valót sem hagy maga után. "  

 (Flesch Ármin) (Ifjsági istentisztelet a fővárosban)


***

Bárány Aranka  (Bak Hirsch szépunokája)


és meglepetésre fedeztem fel a füzetben Bárány Arankát ,akire pedig emlékeznem kellett volna, hiszen engem is nem egyszer "tanitott"

hogy is feledkezhettem meg róla?, hát persze, mikor én most a ködbe vesző ősöket kutatom, akikről eleddig nem is tudtam!

Aranka néni meg szerepet játszott az én életemben is





Anyu nagynénje, Bárány Mariska nagyanyám testvére (meg Erzsi nénié, akivel sokat voltam együtt)
Ő Szegeden élt, ott maradt, a Fekete sas ut 22 alatt ..közel a konzihoz, mikor a konziba jártam gimnazistaként, itt volt a közelben, mindig meglátogatott, hozott be nekem egy sportszeletet , (nem nagyon örültem neki, ami miatt lelkifurdalásom is van, de még 59-ben meghal ,s igy elmaradtak a látogatásai)

. Szigorú tanitó néni maradt öregebb korára is.... (pl kifejtette, hogy ne hordjak fülbevalót, mert az olyan mint mikor a primitiv népek (akkor még csak ők) karikát tesznek az orrukba, (össze is forrt a fülem), meg hogy ne én üljek a moziba, a jobb, a szélső helyre, (át is adtam anyunak a jobb helyet), meg az apai nagymamám miért küldött nekem Hollandiából olyan már felnőttes (öreges) kosztűmöt ,ami nem való nekem (nem is hordtam)


a könyvecskében lakonikusan ez áll:

Bárány Aranka (1888- 1959 julius 3)

Az 1915/16os tanévben helyettesként kezdte meg a tanítást. Az 1923/24es tanévtől véglegesítette a hitközség.Férjezett nevé Vermes Ignácné. (1921) 1930-ban a Genfben megrendezett Dolgozó Asszonyok Világszövegtségének ülésén részt vett 31.ben nyugdijba ment 1959-ben halálozott el

Én meg ezt a verset irtam róla pár éve:

https://aliz-napok.blogspot.com/2014/08/aranka-neni-megkovetese_23.html

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr115525300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bak Margó És Péter 2023.12.30. 11:29:21

A Tanító őseim cikk szerzőjével szeretnék kapcsolatba kerülni, az esetleges rokoni szálak felvételéhez, tisztázásához. A cikkben szereplő dr. Bak Izrael az én nagyapám (dr. Bak Lóránt) és öccse (dr. Bak Róbert) nagyapja.

Bak Margó És Péter 2023.12.30. 11:30:16

Az én elérhetőségem: bak.peter1@gmail.com

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2024.03.01. 21:47:21

@Bak Margó És Péter: Irtam! Dr Bak Izrael és az én ükanyám Bak (Ungár) Mária testvérek!
süti beállítások módosítása