erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

a Ligetben

2013. augusztus 17. - gond/ol/a

a Ligetben olvasom városunk könyvtárában városunkról

p1130506b_1376728817.jpg_300x209

egy novella (Az éjszaka fája) bevezető betéteként

Város a határon alcímmel:

"..."Fluctuat nec mergitur." (Hánykolódik, de nem süllyed.) ez lehetett volna a helység, az egykori rátarti megyeszékhely jelmondata is Trianon óta, azóta küszködött a lecsúszással - de eddig nem zuhant le. Kiürült középületeit, gazdátlan házait úgy kendőzte virágokkal zsúfolt főtere, mint rizspor hervadó dámák ráncait. Álcázásra  szolgáltak a nyáron egymás sarkába taposó fesztiválok, ünnepi vásárok, tüzijátékok, és az ilyen-olyan művésztelepek is..."

kemény de való leírás a városról, amiben él az írónője is (Jámborné Balog Tünde), és írja meg, lakóit is... tündéri  vagy inkább mágikus realizmussal... egyszerre a valót és annak égi mását, mint ebben a novellában is a régebbi  - többnyire határontúliakat meghívó - művésztelepieket (akiknek vezetője volt  - maga is írósága előtt inkább képzőművész, rajztanár)... Már nem válik ketté, és nem is keveredik zavaróan a való vaskosan reális szinte dokumentatív ábrázolása, és a mesébe, legendába, költészetbe vitele - már összeelegyednek, már a való is költői és a költői valós...magával ragad... Ligetébe, ahol törzsíró... én meg immár (valakinek azt is kell): törzsolvasó Mert "az író ír, az olvasó olvas"--- egymás nélkül nem érnek semmit. Bár van, aki azt mondja, hogy a lényeg a mű, hogy meglegyen, és aztán .. persze bármikor elolvashatja, bárki...

DE MILYEN MÁS KORTÁRSKÉNT, EGY IDŐ ÉS HELY RÉSZESEKÉNT... , úgy hogy én is ismertem -valamennyire - azt a P.S.-t (nem írom ki a nevét, bár rájöttem), akinek ajánlja, és akiről voltaképpen szól a novella. Afféle nekrológ, emlékmű. És mit számít, hogy s ha nem pont olyannak ismertem és úgy, s hogy legalább annyira mindig az írónő is benne van minden alakjában, mint a modellje. Annál érdekesebb, eredetibb, tágasabb, messzibbre és mélyebbre mutató és érzéseket felkorbácsolón elgondolkodtató...

Köszönöm, Tünde!

És köszönöm P. S.... nek is, meg a többi művésznek,...  meg a fáknak is...

Köszönöm, hogy  olvashatok s nézhetek  műalkotásokat és a műalkotásokat is ihlető fákat, városokat, embereket.....

hogy van - telve velük - egy nagy-nagy "ligetem".... hol csatangolhatok, kedvemre.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr858328458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

301098 2013.08.18. 12:21:28

Nálatok is van Liget?

13282 2013.08.18. 17:24:42

ahogy az első mondatomban irtam volt :) : "A Ligetben olvasom városunk könyvtárában..." :) js...nem oda vittem (azaz nem importáltam) a folyóiratot más városból, hanem ott, a könyvtárunkban vettem le a polcról... liget meg amúgy, ahogy a vége felé kiderült, tágabban és átvitt értelemben, - bennem is van...:) persze az is lehet, hogy te egy harmadik Ligetre gondolsz... ("városliget" pl. nincs nálunk, az Budapesten van:), de oda is el lehet menni... szoktam is:) vagy netán egy negyedikre - nem tudhatom... én próbáltam kifejteni , ami(k)re én...
süti beállítások módosítása