tegnap sok évtized után újra néztem Visconti filmjét a Halál Velencébent... nem is tudom mennyi benne Thomas Mann - ahhoz újra kell olvasnom a novellát is...
azóta se megy ki a fejemből
a csodás bevésődő képek (hiszen film, elsősorban!)
a két arc, Aschenbach és Tadzsu
ahogy tekintetük egymásba fonódik, ritka pillanatokra
feltűnő a fiúé, finom kacérsága. a férfi egyre nagyobb "bátorsága", a félszegéségen belül -ami át se lép semmi fizikai határt - csak egyetlen álomképben simitja meg a fiú haját.,..mikor figyelmezteti a családot, hogy a ragály miatt távozzanak
de a valóságban nem
a valóság a halál
a tenger partján, lecsorgó hajfestékkel arcán, ajakpirral száján, szégyenletesen
a fiú meg , az örök szépség, megdicsőülve (egy fiúval való hancúrozás után) megy , a tengerbe
hátrafordul, majd vissza oldalra, megállva, kezével balra mutatva, a messzeségbe...
Asenbach is bizonytalanul felé...
és vége
igy múlik el minden "szép"? (nem is a szép!) a világ dicsősége
és közben szól, zeng Máhler gyászzenéje az egész filmet átszőve..