erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

esthajnalcsillag dédanyám

2017. augusztus 10. - gond/ol/a

                 
                                                     "Családunk nevét      az Esthajnalcsillagról nyerte"                                                                                                          

"Volt nekem egy távoli, titokzatos édesapám – nevezzük így édesapámat –, kinek bölcsője körül a régi század utolsó holdsugára és az új hajnalpírja játszadozott; esthajnal, innét származik a nevünk "    (E.P.)



hát az én dédanyámat tényleg Esthajnalcsillagnak hívták. ez az anyakönyvekben is fellelhető neve: Esthajnalcsillag.. Morgenstern Julia



 




amúgy nem sokat tudok róla

mondták, hogy különleges volt, szép , méltóságteljes, szálfaegyenes tartású

gyakran volt migrénje (ezek szerint nem csak az utónevét, ezt a hajlamot is örököltem tőle, meg még valamit, a szívemmel kapcsolatban ,bár az egyik kardiológusom szerint a migrén és a szív ritmuszavar össze is függ, ugyanaz a rossz beidegződés, görcs... de úgy tűnik, ha ilyen-olyan szívzűrökkel is,  eddig szerencsésebb vagyok esthajnalcsillag dédanyámnál


ő 50 éves volt... mikor egyszer belépett a konyhába, egy nagy sikolyt hallatott, és holtan esett össze...

én eddig megúsztam...

szegény Morgenstern Julia! szegény Esthajnalcsillag dédanyám...hamar lehullott....

de előbb  adta nekem az én Drága Franciska nagymamámat, aki így elég korán árván maradhatott

de hogy amikor a makói anyakönyv vezető nem akarta beírni apám bemondására a Györgyi nevet, (csak Györgyikét lett volna hajlandó, netán Gyöngyikét? brr), ő ráhagyta, s egyből a Morgenstern nagyanyja utóneve jutott eszébe, hogy akkor legyen a lánya is  Julia - az nem lehet véletlen )igaz, itt meg Juliannát irt be az a fránya anyakönyv vezető - de én ösztönösen is, ha csak tehetem, mindig a Juliát használom...

 

mindenesetre így aztán én is kaptam  némi örökséget a migrénen kívül : az esthajnalcsillagságot, nagyanyám nevének legalább a másik felét...






A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr112732552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2017.08.11. 09:15:44

Az egykeséget örököltem, pedig szüleim és testvérei voltak összesen vagy tucatnyian, ágyban, párnák közt haltak, aztán az ő gyerekeik, meg ma az övéké, és összesen tudok ma élő kettőről, közülük eggyel tartok (a távolság miatt) telefoni kapcsolatot, a többivel soha nem is találkoztam. Ilyen egy római katolikus család a sok közül, én ateista vagyok.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2017.08.21. 10:52:46

nem tartozik szorosan ide , de lazán igen is, és figyelemre méltó összefüggés:
épp Nádast olvasom, Az élet sója c. szép kis könyvét
abban egy sótermelő kisváros harangjairól is ir
(épp a napokban láthattam a mi református templomunkéit)
itt a harangok feliratának szavait rózsamotivumok választják el, kivéve MÁRIA nevét. "Nem rózsát illesztettek nevéhez, ő csillagot kapott. Világos, ő stella matutina, azaz hajnalcsillag(sic) , irányt adó, akiről tudjuk, hogy rózsa, de tüskéje nincs"
De ha mát tágabb összefüggéseknél tartunk, hadd emlitsem itt meg, hogy anyai nagyanyám utóneve (is) MÁRIA (a vezeték meg Bárány, de erről már sokszpr irtam - u.i. volt is mit)
süti beállítások módosítása