erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

lépcsők

2016. május 05. - gond/ol/a

a gimnázium lépcsői        

 

              én már kiskoromban

gimibe jártam

igaz csak

hegedűórákra

donáth bácsihoz

ki a gimi

nagytekintélyű

énekzene tanára volt

később hozzá,

a bérpalotába

a lakásukba

hol egyszer

meg is ríkatott

valamivel

lehet

hogy rosszul fogtam

a vonót

s rám szólt

hagyjam abba

a sírást

mert mit fognak

gondolni róla

a házban

lakók.

de most

arról akarok szólni

milyen volt egy

pöttöm lány

érzésvilága

ki én voltam

akkoriban

éppen hogy

hét lehettem

vagy még annyi sem

egy hatalmas épületben

mi a tudás vára

a lépcsőházban

mikor meglátta

a földszintről

hogy jön le a lépcsőn

az emeletről

egy nagyonnagy lány

(hozzá képest biztos az)

nagy darab

két hosszú copffal

kezében könyvek

de olyan bizonytalan

és egyszer csak

két lábbal csúszik

lefele felém

szám tátva maradt

belém is nyilalt a

fantomfájdalom

miközben tápászkodott

sajnáltam szegényt

de olyan esetlen volt

bár épp elesett

hogy meg is inogtam abban

hogy egy gimista lány

bármilyen nagy is

annyira hibátlan

és fenséges lenne

mint én hittem

vélt piciségemben

 

aztán 13 évesen

nyáron 956ban

anyuval 

az ő

30 éves

érettségi találkozójára

mentem

a gimiépületbe

az első emeletre

a sarokszobába

kapaszkodva

a karjába a

matrózruhámban

anyu volt az egyetlen lány

a padjában még belekarcolva

a monogramja L.Idáról

L.Ibára átjavitva

de nem haragudott

a fiúkkal körbefogva

együtt mulattak

a régi szóviccen

s én csodálkoztam

hogy ez a sok felnőtt ember

hogy lehet ennyire gyerekes

sőt idétlen

kacarásztak nevetgéltek

ölelgették ugratták egymást

még hátba is verték

gyerekebbek voltak

gyerekeiknél

kik csak ámultunk

s csóváltuk a fejünket:

nahát, ezek a

felnőttek!

 

 

aztán

megint csak

idejekorán

kezdtem a gimibe járást

szintén a hegedűmmel

mert beszerveztek

a gimizenekarba

prímhegedűsnek

így gimibe jártam

délutánonként még

általánosiskolásként

 

 

-->

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr28689682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.05.05. 19:50:19

úgy látszik,, van egy hossz, aminél többet nem enged a szerkesztés...

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.05.05. 19:57:18

ill. itt:

aztán kijártam a gimit
osztályunk földszinti
termében
s így mindig
csak pár lépcsőt
kellett megtenni
a nehéz kaputól
a lengőajtóig
ahol egyszer
hátraestem
épp a kórházból
jövet
rohanván
magyar órára
félig kábán
pár perce még
anyám betegágyánál
de nem mondtam el
senkinek
órán feleltettek is
azt hiszem
a szeptember végént
kellett elemeznem
s a tanárnő
elégedetten
sokszorositotta volna
a feleletem
vagy engem
mint mondta
pedig nem is készültem
anyu mindenesetre
szerencsére
rendbejött
pár nap múlva
s a 4 év is
gyorsan eltelt
961re

ja volt egy eset
csak futólagosan
s csak sokkal
később lett jelentősége
utólagosan
de ha már lépcső...
elmesélem:
egyszer
a fordulónál
egy nagyobb fiú
a fenekemre vert…
s be kell vallanom
20 évvel később
ő lett a férjem…
mint mondta
én már akkor
tetszettem neki
de engem nagyon
feldühitett-
a szemtelensége.
s elszöktem előle
csak szavalóversenyen
meg rajzszakkorön
futottunk össze
de még onnan is
elijesztett
egyszer
mikor csak ő volt ott
egyedül még
a teremben

öt év egyetem
következett
szegeden
(erről nem beszélek
bár volna mit)
s visszamentem
a gimibe
immár,
nem
tanulni
hanem
ha már
József Attila
is ide járt
(pont mikor
anyukám)
hadd mondhassam:
én is a nyomán:
tani-
tani

eltelt megint 30 év
s nyugdíjba mentem én
korengedménnyel
egy évvel előbb
966-ban
mint kellett volna
de ennek az a lépcső
is volt az oka
csakhogy nem lefele csúsztam
mint az a szegény régi lány
(arra mindig vigyáztam!
okulva példáján)
hanem nehezen vitt a lábam
a másodikra fel
mindig kifulladtam
s hiába szlalomoztam
nem bírta a lábam
a lépcsőket
már el
s a szívem
sokmindent

abbahagytam hát…
az egészet

később liftet
kapott a ház…

s lányom járt oda
akár régebben
az anyukám

mostanában
ha néha a gimibe
bemegyek
a másodemeleti
könyvtárhoz
használom
a liftjüket

de olykor
megszakitom
a liftezést
s kiszállok
a közbülső emeleten
nézni régi tablóképeket…

emlékeket

...

ja, és még egy:
valami

néha a félemeleti
lépcsőfordulóba is
felnézek
onnan hol
az ominozus
fenékreverős
eset
megesett
ott van fönt
azoknak a
képe
"akikre büszke
a gimnázium"
köztük a lányom
azaz a lányunk
érettségi képe
éve 2001

milyen érdekes hely
ez a gimnázium

meg az életünk

a lépcsőivel
meg a fordulóival

ugye

CsipkeRózsa 2016.05.06. 14:10:33

@gond/ol/a: úgy látom, elírtad a nyugdíjba meneteled évét.

jó, hogy életed szinte minden mozzanatát versben tudod elmondani.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.05.06. 16:34:36

@CsipkeRózsa: kösz, hogy ilyen figyelmesen olvasol. észrevettem én is (akkor kezdtem a tanitást:) és 30 év múlva mentem nyugdijba 96-ban tehát (mágikus számok) - ki is javitottam, de úgy látszik, nem mentődött, valami zűr van a szerkesztéssel amúgy is:(

minden mozzanatot azért nem mondok el (csak a gyerekkort eleve, és valamit mindig fókuszba állitva, s azon belül se mindent. Épp ezért is , nem is tudom, ez a versforma jó e erre...igaz, szelektálni muszáj, az nemerős oldalam ugyse. a vers eleve szelektál. hanem van benne valami komolytalanitó , játékos (tán a rimek miatt is:) -de azért az unokámnak mégse lehetne még odaadni, bármennyire is kéri, hogy meséljek magamról, a kiskoromról...

CsipkeRózsa 2016.05.06. 16:56:45

Én általában szeretem, ha valaki mesél a saját életéről. Nálad az egy plusz adottság, hogy verset is tudsz írni, így viszont nem lehet olyan részletesen megírni.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2017.11.04. 12:15:48

érzem is a korlátait, lehet hogy irok egy családregnyt (csak máris még ahhoz is túl sok az anyagom,de szeretnék még sokmindent elmondani azaz leirni)
süti beállítások módosítása