erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

a másik iskola

2016. május 01. - gond/ol/a

mikor átmentem

egy másik iskolába

hetedikben

(előtte még

belebetegedtem

igy késve kezdtem 

itt az évet)

amott piszkált az

igazgatónő

a zsidóságom

miatt

de a gyerekek nemigen

sőt olykor kedveltek

lányiskola voltunk,

ez meg koedukált,

s korábban

katolikus

s nem értettem hogy

miért

zsidóznak le folyton

különösen a fiúk

mért bántanak

semmiért

még vonalzóval is

megdobtak az elején

mikor hetesként

a táblát töröltem

sehogy se értettem

vajon mért kell ezt…

hiszen nem is

ismertek

akkor még…

 

aztán alábbhagyott

a gyűlölködés

 

már tudták ki vagyok

ki mindig jól felel

na egyszer töriből nem!

Második Józsefből

nem készültem fel

s Mária Terézia

hosszú

uralkodásáról

hablatyoltam

ehelyett

szégyenszemre

Manyi nénit is meglepve

de én voltam

némely tanár kedvence

méltatlanul is

furfangos osztálytársam

Török Pista rigmusa szerint

az aki

orosz órán a

könyvét a

padhoz vágja,

pedig ő az

orosztanár

legkedvesebb lányaI”)

de a szigorú matektanár

Nelli néni

ki naplót vágott kulcsaival

a padhoz

mert olyan rossz

hangos osztály volt

a miénk

de engem (Sárival)

év végén megdicsért

hogy mi legalább

dolgoztunk is..

szóval én voltam

a gondajuli

elég egyedi

ki pl Adyt szavalt

nekik, a ballagáson is

Emese néni szerint

gyönyörűen

és néptáncolt

meg énekelt

 

maradt

mi volt

de lett

 

már nem 

csak egy

 

zsidó

 

mások szemében

sem

 

 

                  (emlékcserepek)

 

ápr 27

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr258677562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2016.05.01. 16:54:57

Mondanám, érthető volt a zsidózás, hisz' csak 10 - 11 év telt el, néhány zsidó meg olyan 'pimasz' volt, hogy hazajött a haláltáborból és vissza akart költözni a régi, de már lakott lakásába ... Ma miért zsidóznak, föl nem foghatom, hacsak nem 'hagyományőrzésből', szülő átadta gyerekének, ő is a gyerekének, most itt tartunk. A nagyszülők is mesélnek az unokáknak ...

CsipkeRózsa 2016.05.01. 17:04:22

A mai Nol-on van egy cikk, egy makói 1983. évi május 1.-i felvonulásról is mutat egy videót. Középiskolásokat mutat, talán látsz ismerősöket a gyerekek vagy a tanárok között:

nol.hu/belfold/enekszo-es-dal-koszontse-1613757

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.05.01. 17:51:14

@CsipkeRózsa: ismerem azt a videot jól, ::) a facebookon mindIg fel is bukkan, node a nolnak mi köze hozzá. sok ismerős van persze, a fél város a gimi előtt vonult el. a matrózbluzosok mind gimissták...egy kolleganőm is bemosolyog (ismerem , akia csinálta, fos.elég nehéz volt a videora transzformálás 83-ból) lányom 84-ben született... és egy 88-as május 1-i fotót tettem épp fel a fb-on, május 1-es szöveggel: (

988 május 1. Lányom , három és fél évesen, vonul fel a járdán, a fellobogózott utcánkban, 1988-ban egy nemzetiszinű papirzászlóval a kezében. Úgy tűnik, mintha a fal felé "menetelne", de mindenféleképp zsákutcának... Az u.n. rendszerváltás, ami mintegy "eltörölte a multat", legalábbis) (éljen) május elsejéit, csak a következő évben lesz meg, ha jól emlékszem, de azt hiszem, már nemigen volt nagy felvonulás ekkor se... azóta meg pláne nem. (A munka ünnepe kiüresedett - hiszen munka se nagyon van mostanság - "becsület és dicsőség dolga"-ként, pláne nem.) Pedig mennyit izgultam korábban, előre,hogy jaj mi lesz, ha a kiszámithatatlan időjárás nem kezdvez az obligát, iskolákban megkövetelt egyszál fehér blúznak, majd alulöltöztetem fel, agyonféltett lányom? Hát azóta ez a félelem duplán indokolatlannak bizonyult, nem csak azért mert iskolásként nem kellett felvonulni lányomnak (nekem se visszatért tanárként már), hanem kirobbanó nyári időjárás van manapság május elsejéken. Mint most is.

Azért - mint mindig - én ki"vonulok" biciklin a Maros-partra. De csak hogy megnézzem a Marost... (jó ürügy) - a ringlispil, a sátrak nem érdekelnek, a tömeg se. (Idén még műsorok se voltak, csak szúnyogok, állitólag, láttam is hogy mindenki hogy csapdossa magán, engem (azok is) elkerültek... úgy látszik már ők se kedvelnek. Csak a hű Maros tűri el nem apadó csodálatom s szeretetem ill. az én odaadó hűségemet.

Lányom , időközben felnőve, s felkerülvén (férjhez menve) a fővárosba, már a Dunát szemlélheti ugyanakkor, féléves kisfiát tologatva a Római parton...
2013. május
most az unokám pont három s fél... biciklizgetnek,... nem vonulnak:)

de itt másról irtam:), de jo hogy eszembe juttattad, volt egy nevezetes május 1-em 1950 körül, majd megirom azt is:)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.05.01. 17:59:51

@Drizari: mindig "zsidóznak"...csak van amikor kevésbé nyiltan...a fura a z volt, hogy ebben a katolikus hagyományú iskolában inkább a gyerekek , amott meg inkább a tanárok, ill. az igazgatónő, de ne általánosirsunk,volt aki megvédett! és nem is lett szükség rá később, mert az előitélet addig tartott, mig nem ismertek meg!...persze az, hogy ki mit hoz otthonról, kinek mit mesélnek a nagy/szülei, más kérdés....de ezért is kell, persze jó lenne az igazat, csakis az igazat (de hát az is annyiféle lehet, attól függően, honnan nézzük), és sok áldozat nem tud mesélni, az én apukám pl nem tud mesélni az unokájának, dédunokájának . pedig volna mit. cserébe a logikai-filozófiai tanulmányát adhatom át nekik (, ill a Nyugatból a Thomas Mann ill. Goethe esszéjét olvastathatom (amit egyébként gimnazistakén irt még)...de a többi néma csend-

CsipkeRózsa 2016.05.01. 18:58:36

@gond/ol/a: köszönöm.

Drizari 2016.05.01. 19:23:23

Mi igaz és mi nem, mondhatni nézőpont kérdése, ám a pillanatnyi igazság az, hogy ma Magyarországon szégyenérzet nélkül zsidóznak. Természetesen nem mindenki, de akik zsidóznak, azok mondhatni büntetlenül cselekszik. Ezt nem jogi értelemben mondom, hanem erkölcsileg: társaságban se szólják le az íjmódon viselkedőt. Sok minden van, ami csak egyféleképpen igaz, noha az igazság mindig vitatható. De bizonyos dolgok nem vitathatók, mert azok úgy igazak, ahogyan (megtörténtek/megtörténnek)vannak.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.05.01. 19:36:31

@Drizari: úgy olvastam, ha jól emlékszem, minden 3. de hogy lehet ezt mérni ? :) a "zsidó" szitokszó, biztos azon vezetik le a feszültségeiket, mert tulajdonképpen értelmetlenül mindenre használják... amivel bajuk van. v.ö. "mindennek okai a cingárok". valaki mindig kell bűnbaknak, ha nem jól mennek a dolgok. s erre a "zsidó" már rég bevált :( És igazad van a továbbiakban(is) Én nagyon megengedően fogalmaztam, nem kellett volna, jóirányban helyesbitettél.
süti beállítások módosítása