erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

a Reökben Timi is

2025. március 01. - gond/ol/a

Kultúra

Szerelemhinta – 

Menczel Andrea 

elvarázsolja a nézőket

 a Zöld Szalonban

Menczel Andreának nem négyszer 
hanem legalább negyvenszer kellene
 játszania Hangos sóhaj című 
kihagyhatatlan estjét a Reök-palota
 Zöld Szalonjában.
 
avatar
Hollósi Zsolt

2025. február 25. 14:52

 

Hamvas, sugárzóan szép, ártatlan tekintetű 

naivának tűnt Menczel Andrea, amikor 

hét évvel ezelőtt Győrből a Szegedi 

Nemzeti Színház társulatához szerződött. 

Ha akarna, ma is tudna még akár ez is lenni, 

de szerencsére ennél sokkal gazdagabb a 

színészi palettája. Legutóbb a Kisszínházban, 

Martin McDonagh polgárpukkasztó, groteszk

 tragikomédiájában Kicsilány Kelleher 

szerepében bizonyította sokoldalú tehetségét. 

Engem először a kissé hisztis Balázs

 kisasszonyként főzött meg László Miklós 

vígjátékában, az Illatszertárban, majd jöttek 

egymás után a színpadon a szerelmes ifjú hölgyek.

 Az idő azonban kíméletlenül telik, jönnek

 fiatalabbak naivának

 

...

 

 

A Reök-palota Zöld Szalonjába legfeljebb

 ötven-hatvan ember férhet be, 

karakteres intim tér, amit a színésznő 

az első pillanattól az utolsóig ural. 

Weöres Sándor, Turi Tímea, Radnóti Miklós, 

Karafiáth Orsolya, Erdős Renée, Bódis Kriszta, 

Erdős Virág, Szabó T. Anna, Mecseki Rita Eszter,

 Pásztor Andrea és Tóth Krisztina 

szövegei a vallomások személyességével

 szólalnak meg. 

 

Mindegyik egyfajta női felnövéstörténet is,

 de sokkal inkább ízig-vérig női monológok, 

amelyek a férfi nézőt is azonnal beszippantják. 

....

 

 Mindenesetre a kiválasztott szövegek

 jól működnek, hatásosak, néha gyermekien 

szemérmetlenek, már-már polgárpukkasztók. 

Menczel Andrea különleges hangszínéhez

 jól illenek, ráadásul a színésznő olyan 

érzelmi energiákat mozgósít, 

hogy nem lehet nem rá figyelni, 

egyetlen perc üresjárata sincs az előadásnak.

 


 

 

 

  

(A Hangos sóhaj legközelebb március 10-én 

és 17-én látható a Reök-palota Zöld Szalonjában.)

 

***

meg kéne nézni Szegeden, ha már lányom verse is

 elhangzik...

amúgy az érdekes tudósitást egykori egyetemi 

újságirás-tanárja irta!!!!

 

 

 

2025. február 28., péntek

riói karnevál a ktárban

 elmentem a ktárba (csak hogy menjek?) egy missziós zarándok. Teréz anya kötelékéből,  (nemrég ismertem meg személyesen is) tartott filmes beszámolót a 3 napos riói karneválról, no nem mint zarándok, hanem mint magánember...még évekkel ezelőtti a film...és megfeledkeztem róla hogy nekem nem tesz jót a sűrű kameramozgás, ami itt volt jócskán meg elég homályos is volt a kép...

 



 

azért végignéztem és hallgattam

szintén ismerősöm mondott egy vallásos verset előtte, le is fotóztam, a tvéoperatőr meg mindekttőnket :)

(vö a megöntözött öntözőcsős)


 

egyébként mondta a Krisztián ,  hogy azért vetit nekünk, hogy mi, akik nem tudunk résztvenni személyesen a riói karneválon,  legalább igy lássuk, a filmjén

hát nekem eszezbe jutt a régesrég látott csodálatos Orfeo Negró c film - ahol nem is mozgott a kamera, művészi volt


 

már

 Már nem futja széles szólamokra

Már minden esemény érdektelen
Mi volt az életem...

Mécs Károly emlékeim

 Meghalt Mécs Károly, 90. évében, Budapesten de számomra mindig az a fiatal szegedi színész maradt, aki kezdős egyetemista korom aktuális szinészragjongásának tárgya...

 




 

a Kis szinházban láttam először, függönyön kívül is,  valami akkor mai, jelentéktelen szerepben, de már akkor megdobogtatta a szivemet... a napokban egy fiók mélyén találtam is egy kézzel írt levelet, amit neki irtam, persze hogy nem küldtem el ( stilusgyakorlatok...érzelmi gyakorlatok...)

Később láttam a Romeó és Juliában Romeóként Pap Évával, épp akkor, amikor egy szerencsétlen mozdulat miatt felborut egy kandelláber, ami meggyújtotta a Julia ravatalát, de hamar túllettek a veszélyen

az én szivem se "lángolt" már akkor annyira, úgy rémlik 

de emlékszem még arra, mikor egyszer követtük szobatársaimmal az utcán az állomás felé (aztán ráuntunk)

meg egyszer nem is a hátát láttam, civilben, hanem szemben ült a Virág cuki teraszán, nézelődött(!), miközben (ugyancsak dobogó szivvel) elmentem előtte

 

meg láttuk mikor annak az asszonynak  a nagy kapuját nyitotta ki , a mai nagy áruház nellettit.akivel együtt élt , a pletyka szerint, ( hát nem is tetszett nekünk, a dolog, egy nála idősebb asszony volt - bocs a pletykáért, ő volt L Gy anyukája, hát tényleg afféle nevelő apja lett volna, érthetetlen, is, hogy Gy bánatára miért is nem vállalta fel ezt utólag, miért is szakitott meg minden kapcsolatot vele.(?) de ez nem ránk tartozik,s különben is ő egész életében elzárkózott, pláne a bulvár elől, szinte csak a szinészi munkájának élt, ... nekem amúgy is fájó emlék ez a vonatkozás, a nagyapa, a nő apja, volt az a orvosprof, aki megoperálta (volna) a nagynénémet de már későn, és aki közöte velem halálhirét egy nappal előtte)

Halál...

Elkerülhetetlen

Erzsi német hetvenesetvenes éveiben érte

Mécs Károlyról azt irják, hogy hosszan tartó, súlyos de méltóséggal viselt betegség után

de mondom, előttem még mindig az a fiatal, szép arcú, szóke, göndör de rendezett hajú  csodálatos ifju szinész...aki levett (bennünket) egy ideig a lábunkról....

 

olvasom a nekrológokat, milyen gazdag szinszi élet, mennyi kitüntetés - bár szem elől tévesztettem

 (ki is szoritotta egy időre más)

Azért emlékezetes filmszerepe volt számomra is a Noszty fiúban, az Esős vasárnapban

sajnos szinházban nem is láttam, bár sokban játszott (irják még németül és franciául is)

igazán művelt,szinész volt, és méltóságteljes nem csak a betegségében egész életében, habitusával, életvitelével...

 

S visszatérve a szegedi kezdetekre, olvasom most a szegedi újságírónál, Hollósi  Zsoltnál, hogy ő is szerette Szegedet , 2 év alatt, mig vott  , a szive csücske lett...(ahogy nekünk is - ő)


 

 

 

 

2025. február 27., csütörtök

Erdős Virág és Turi Timea könyvbemutató - tudositás a Könyvesmagazinban

 erdős virág kalocsa magvető regény könyvbemutató bemutató vígszínház turi tímea néder panni magvető café női sors idegenfóbia szürrealista álom 

Erdős Virág regénye megmutatja: 15 éve nem változott a magyar nők sorsa

Erdős Virág, akit eddig költőként ismertünk, most egy regénnyel jelentkezett, ami a magyar női sors kitettségét mutatja meg egy klasszikus, vidékről Pestre költözős sztoriban. A Kalocsa 15 éve színdarabként kezdte, de ma is ugyanolyan aktuális, sőt talán még fontosabb is. A kötet bemutatóján jártunk.

Szabolcsi Alexander | 2025. február 26. | 

Egy fiatal magyar lány Kalocsáról szerencsét próbál a Budapest nevű bolygón. Erdős Virág új kötetében, ami ezúttal egy regény(!), egy klasszikusnak tűnő felnövéstörténetet követhetünk végig, ahol egy lány felköltözik vidékről a nagyvárosba, hogy kipróbálja magát a nyüzsgő munka és a zsúfolt családok planétáján. Persze a sztori nem ilyen egyszerű, a szöveg egyszerre több síkon mutatja meg Lili, a főhős életét, akit a szürreális jelenetek és álombéli képek miatt egyszerre képzelhetünk ufónak és vidéki lánynak is.

Kalocsa hosszú utat járt be, még 15 évvel ezelőtt egy színpadi darabként kezdte a Vígszínházban, idén februárban pedig megjelent regényként a Magvetőnél. Erről, valóság és ábrázolás kapcsolatáról, idegenfóbiáról és női sorsról beszélgetett Erdős Virág és Néder Panni színházi rendező Turi Tímeával, a kötet szerkesztőjével kedden a Magvető Caféban.

Olyan, ami még nem volt

A bemutatót Turi Tímea rögtön azzal kezdte, hogy végülis ez a könyv olyan, ami még nem volt az eddigi életműben. Erdős Virág pedig beavatott minket a mű eredettörténetébe. A regény valójában egy 2010-ben, szintén a szerző által írt, azonos című színpadi mű átirata. Az ötlet még onnan indult, hogy a szerzőt felkereste Eszenyi Enikő, hogy egy külföldi műből készítsen egy feldolgozást a Vígszínház számára. Bár Erdős így 15 év távlatából már nem tudta felidézni az eredeti művet, de abban biztos volt, hogy hamar önálló életre kelt a dráma.

Annyit dolgoztam rajta, hogy végül az eredeti teljesen eltűnt belőle”

mondta a szerző

 

Turi szerint a kötet egyik kiemelt eleme a naivitás. A vidékről felköltöző lány mintha inherensen hordozná magában azt, hogy mindent elhisz a világnak. Erdős részben arra vezeti vissza, hogy akkoriban még csak pár színpadi művet írt, és úgy érezte, ha egy naiv szereplőt tesz a középpontba, akkor a drámahelyzetek még kiélezettebbek lesznek. Ezt pedig egyenesen átemelte a prózába.

 

Egyszerre földönkívüli, álombéli és vidék

Néder Panni, a 2010-es darab rendezője számára a színdarab és a szöveg szinte teljesen egybeforrt, így évekkel később is még mindig az akkori színészek hangján hallja a szereplőket. Számára azért is volt nagy élmény a Kalocsa rendezése, mert akkor még ő is idegen volt a színházban, frissen érkezett az egyetemről, és ez volt az első külsős rendezése. De úgy érezte, hogy mint „nem hétköznapi műfajokban alkotó ember” nagyon is otthon érezte magát a mű szürreális, álombéli világában.

„Benne van a zsigereimben az egész” – mondta a rendező.

A moderátor közbeszúrta, hogy szerinte is érdekes, hogy ez a történet egyszerre három síkon is játszódik.

Lehet úgy olvasni, hogy ufók érkeznek a földre, hogy egy álom jeleneteit látjuk, vagy éppen úgy, hogy egy vidéki lány kaotikus mindennapjai jelennek meg.

 

És attól lesz különösen izgalmas, ahogyan ezek a szintek egymásra hatnak.
Erdős szerint a rétegek máshogy jelennek meg a színpadon és a prózában, ami feszültség és játék is egyben. A drámában mintha könnyebb lenne elfogadtatni a nézővel, hogy amit lát, az több szinten is működik, viszont az írott szövegnél ez nincs így.
Prózát sokkal szigorúbban olvas az ember, mint ahogyan egy darabot néz”
 
mondta Erdős
 
Ezért is ez a kötet egyfajta kísérletnek is tekinthető, amely igyekszik visszaadni azt az élményt, amit a színházi nézők megtapasztaltak. Vagyis, hogy a rétegek nem írják felül egymást, hanem szimbiózisban képesek működni.

„Végülis magadat adaptáltad” – jegyezte meg viccesen Turi.

Női sorstörténet vagy idegenfóbia?A történet többrétegűségéből adta magát a kérdés, hogy akkor az író és a rendező mit tekint elsődlegesnek. Abban mindketten egyetértettek, hogy ha leegyszerűsítik, akkor elveszik a varázs. Nieder szerint a sztori alapja egy női sorstörténet, amire rárakódik a vidéki és városi mindennapok problémája, mint például az idegenfóbia. Néder 15 éve és ma is úgy látja, a kötet erősen tematizálja a társadalmi kisebbségek megkülönböztetését. Amire fontos elemként épül rá a mentális higénia, ugyanis a mai napig keveset beszélünk arról, hogy a traumáink milyen hatással vannak arra, hogy milyen „valóságban” látjuk a világot.

Ma már sokkal több ürüggyel tudjuk egymást utálni -

mondta Erdős,

 megerősítve ezzel azt, hogy egyszerre mennyire sokat és keveset változott a világ.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/18806960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása