erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

RADNÓTI MENETBEN 2012

2021. november 13. - gond/ol/a

 

2012. NOVEMBER 10.

RADNÓTI MENET UTÁN



Este felé  a Pozsonyi u. 1 házhoz mentem, a Radnóti menet zárópontjához, ahol az emléktábla, itt élt a költő (s él is még a felesége :"Fanni")...valami nagyszabású eseményre gondoltam, de alig többen verődtünk össze mint egy osztályra való, a "szereplők" és a civil közönség eleinte szét se nagyon vált, és különben is valahogy nagyon amatőrnek tűnt az egész megmozdulás-megemlékezés...a rögzitéssel együtt...

Egyszerűen azért mentem el, mert - bár a délutánt az ügyeletes orvosnál töltöttem, nem a menetben - le akartam róni tiszteletem, ha már, és még, épp Pesten vagyok... Radnóti emléke előtt, fölháboritó (milyen kevés és tehetetlen ez a szó is!) sorsára emlékezve, és közben folyton-folyton az én - ugyancsak bori munkaszolgálatosként - életetét vesztő apámra...

Eleinte úgy tűnt, nem is erről van szó; a "nyilas gyilkosok állami diszsirhelyeiről"... Spiró (nem túl "szerencsés" kicsengésű) Jönnek... versével illusztrálva...

(valóban, elgondolkodtató -meggyilkolt apámnak még csak sirhelye sincs, s gyilkosainak disz-?!!) de a gyűlölködés nem visz sehova, ...a viszontgyűlölet se. Nem lehet úgy küzdeni az antiszemitizmus ellen sem, hogy közben mi (viszont)gyűlöljük az antiszemitákat.... (Egyébként senki nem zavarta meg az eseményt, 2 rendőr állt a csoport szélén, de semmi dolguk nem akadt...(még szép...)

November 9. a kristályéjszaka évfordulója miatt lett a "fasizmus és antiszemitizmus elleni tiltakozás nemzetközi napja" - de én nem tudom, hogy kellene tiltakozni hatékonyan az antiszemitizmus ellen! (Olyan ez, mint a békeharc... harcolva, viszontgyűlölettel semmiképp!)..

Elhangzottak Radnóti szövegek is szerencsére...a Levél a HItveshez (végigmondtam előtte magamban a szöveget szószerint, ahogy vershez illik is, ezzel felvételiztem a szinművészetire, még mindig tudom, csak tudnám mér' pont ezzel...i lletve tudom is, de nem volt azért annyira "testhezálló", hogy meggyőzte volna Sulyok Máriákat...

Fanni a ház falai mögött vajon hallotta-e, vajon hogy kisérheti ezeket az eseményeket, milyen ...

Egyáltalán, milyen nehéz lehet túlélőnek lenni...

Feltehetően november 9-én gyilkolták meg a nyilas keretlegények Radnótit (bár én olvastam nov. 4-i adatot is ( (apám halálának napja valószinű október 4 vagy 6, de nemcsak a dátumról, a körülményekről sincsenek pontos adataink...)

Megemlékeztünk Szenes Hannáról is, aki 23 évet se érhetett meg, ahogy utolsó verse elmondásából (Zsolnai Julia) hallhattuk, megrázóan... meg Fodor Tamástól az 5.eclogát..., meg a botlató kövekről is...

Kaptam egy szórólapot az eseményről, és most olvasom, hogy a szervező a Kohányi társaság, ami az Amerikai Népszava támogatóiból áll...

Köszönöm a megemlékezést, köszönöm a kitűzőt a 4. Radnóti emlékmenet és Radnóti arcképével... de nem csatlakozom...

De azért  jövőre, ha élek és járóképesen (és felső légúti fertőzésmentesen), akkor lehet , hogy a menethez igen(?) bár 17km... de mi ez az eredeti s "ERŐLTETETT MENET"HEZ KÉPEST...? és főleg ANNAK VÉGPONTJÁHOZ...!






 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr9616754302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása