erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

az a régi szobor

2016. február 10. - gond/ol/a

a gyerekkorom egyik félelemforrása volt. ott állt a nagynénémék egész falakat beborító könyvespolckolosszusának közepetáján, dominálva azt. sőt a egész szobát, félelmetes komorságával és művésziségével, szomorúságot árasztva és igen, félelmet, szorongást keltve bennem. szorongást, igen, mert nem is mertem beszélni róla… A dívány, amin aludtam ott tartózkodásaimkor (és ez gyakran előfordult, nagynéném gyakran hívott át hozzájuk Vásárhelyre ) pont szembe volt ezzel a végtelen szomorúságot és árvaságot árasztó szoborral, úgyhogy ennek a látványával a szegény anya és ráboruló, csüggedt gyerekei szívszorító képével aludtam el, már amennyire és amikor el tudtam... lehet , hogy azért is ébredtem másnap mindig későn, és nem is magamtól, hanem (később) nagynéném kisunokájának szólongatására: Juli, gyere "vacsorázni"...(nem is olyan rég jöttem rá, hogy ez humor volt... a későnkelésem miatt… és amúgy is jókedvünk volt, nappal, volt olyan is, hogy reggeli közben nevettemben az asztal alá bújtam s majd megfulladtam a kakaótól... de a sötét este azzal a sötét szoborral... rémálom volt, már elalvás előtt is...

aztán egyszer, akkor már Pestre költöztek a nagynénémék (pontosabban Budára), és felnőttem, tanítottam, egy filmesztétikai továbbképzés miatt kellett felutaznom, ott szálltam meg a nagynénéméknél (de már nem is tudom odakerült-e az a gyerekkoromat félelemmel eltöltő szobor, talán igen - talán nem, már nem foglalkoztatott), viszont a Fazekas Gimnázium előtt, ahol a tanfolyam volt (az Aranypolgárról, Gyürki Vera vezette), felfedeztem ugyanazt a szobrot, eredetiben, még nagyobb méretben, s le is fotóztam, akkori analóg gépemmel, de már nem is tudom, hova kerülhetett, pedig rá is írtam a hátára a szobrász felfedezett nevét (Gara? és a szobor cimét Árvák?)

és most, mi történt, teljesen váratlanul?, a Tavaszmező utca felől, a Baross utcán haladva a villamosmegállót keresve...hirtelen elémbukkant a Fazekas Gimnázium épülete, és tudatosan elkezdtem keresni azt az -azóta se látott - szobrot...

meg is találtam szemben vele, hólepetten, és most is szomorúan, csak az anyára boruló egyik gyereket szinte teljesen beborította a hó... komorságából ezzel valamit le is véve... de nem, nem váltott már ki félelmet belőlem.. inkább (fura ez, de) egy kis örömöt, hogy újra találkozhattam régi "ismerőseimmel"... ők szinte semmit se változtak... még mindig együtt, egymásbakapaszkodva - nem is tűntek olyan reménytelennek...
közben megedzett az élet a valóságban is, szívszorító képek látványával - ami brutálisabb is, hiszen a művészi alkotásban mindig van katarzis, tehát feloldás is.

Ime: katarzis hóval

(duplán az - mondhatná a hóban mindig is a katarzis lehetőségét meglátó régi s tudós barátném)

 

(2012. febr. 10.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr28378824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsipkeRózsa 2016.02.10. 13:23:57

Szeretem az ilyen, saját életedből vett történeteket. Ez az írás is érdekes volt.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.10. 14:56:03

@CsipkeRózsa: köszönöm. örülök neki:) (akkor nem hiába mentem a süllyesztőből:) (vannak amik úgyis odalettek)

Solide 2016.02.10. 15:24:55

A Föld ne forogjon, hanem álljon! Ezt most nem viccből idéztem - valahogy engem is megnyugtat, ha régi helyekre visszatérve, azt találom ott, amire emlékeztem. Azt a boltot, azt a házat.

Kincse- 2016.02.10. 17:20:31

Érdekes ez az ismételt, szinte törvényszerű találkozások a szoborral, ami jelkép is lehet számodra, miközben egy érettségi fokra jutottál: "közben megedzett az élet a valóságban is"

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.10. 21:38:22

@Solide: hát anélkül , hogy "a kőszivű ember" követői lennénk, valóban jó érzés, valamiféle otthonosság, ha az ember újra rátalál valami régire... amit (még?) nem mozditottak el...(tényleg szinte eszelősen kerestem a gimi környékén azt a szobrot, mire megtaláltam (újra:), tán azért is örültem neki... (vagyleheet, hogy egy kicsit mégis elmozditották? :)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.10. 21:50:03

@Kincse-: igen, nincsenek véletlnek... idő közben magam is anya lettem (sőt azóta már nagymama is, illetve akkor már várta lányom a gyerekét..., és épp vele ebédeltem, miután egy ismeretlen utón menve kerestem a villamost,m és útközben a szoborra leltem) Más gyerekként és más anyaként látni ugyanazt... És most épp lányom egy azóta irt versrészlete jutott eszembe (erről a megváltozott helyzetről): "Az örökség bombakráter, / anya, félek", mondja a gyerek, /" én is félek", ezt egy anya mégse mondhatja /soha." (persze azért én ebben nem vagyok, egész biztos, de biztos mástól fél egy anya, inkább félt! mint egy gyerek... (és legfőképp a gyerekét)

Solide 2016.02.11. 07:20:03

@gond/ol/a: Miért? Miért nem mondhatja soha egy anya, hogy én is félek? Tudom, erőt kell sugározni. Csakhogy a gyerek pontosan érzi, hogy mikor mond igazat a szülő, és mikor nem. Örök vita, de hajlok arra, hogy bizonyos pillanatokban azt mondani: Én is félek - sokkal jobb, mert hitelesebb.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 09:36:30

@Solide: én is igy gondolom (lényommal szembe).. (tegnap cseten irtam is neki:"melyik versedben van, hogy egy anya nem mondhatja hogy ő is fél
(egyébként mért is ne...? smile hangulatjel
ja, tudom: a Bombakráter...amivel egyébként se értek egyet smile hangulatjel"
mire ő:hehe)....

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 09:50:04

egyébként, hogy mennyre másképp gondolom az egészet: "
Nincs visszaút se előre- Ha eltorzul a tükör
És nincs folytonosság...
Pedig van.
Történeteinknek egybe kell folyniuk.
S haladni, mint folyó árja a tenger felé.
Folyamatosan irni tovább
A Történetet , egyéni sorsaink, fejezeteink hordalékaival,
de egyre letisztultabban
hogy tükröződhessen s ne torzan! benne az ég.
És ne bombakráter legyen az örökség!
Hanem egy meg-megújuló virágzó szép tavaszi rét.
(ami időnként anyáinkban elhervad
ahogy kiskorodban rólam mondtad- )
És ne féljenek az anyák de a gyerekeik se!
Egymásnak adjanak erőt!
És éljünk, s ne csúszva múltak iszapján csak emlékezve régi anyákra is!
Nem sirva, siratva, s nem elmosódva
Hiszen egyetlen végtelen történet fejezetei vagyunk
Mást nem is akarhatunk...
mint továbbadni, továbbirni... továbbvinni...."

szóval a lényeg ez lenne:" ...ne féljenek az anyák de a gyerekeik se!
Egymásnak adjanak erőt! "
(optimális esetben)

Solide 2016.02.11. 10:03:18

@gond/ol/a: ZorróAszter csinált egy kvázi ajánló oldalt, önkiszolgáló módon mindenki feltöltheti oda az írásai linkjeit, így esetleg a régi nolblogosok közül is többen láthatják. Nem akarod használni?

exnolbloggerek.uw.hu

Illetve, döntsd el, de, ha felhatalmazást adsz nekem rá, akkor, ha látom, hogy van itt új bejegyzés, én is be tudom oda tölteni a linkjét

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 11:01:19

@Solide: köszönöm. már néztem...(de azt én csak olvasni tudom, beirni nem:)

Solide 2016.02.11. 12:49:04

Engedelmeddel, ezt annyiban igennek tekinthetem, hogy most betöltöttem oda a linket. A jövőben természetesen nem kívánom elvenni a "technikai sikerélményt". :)) Egész egyszerű - meg kell nyitni a bejegyzést, vagyis nem a blogot általában, hanem a konkrét posztot/bejegyzést, a címsorban kimásolni a címét (ez jelen esetben: mindentkimondani.blog.hu/2016/02/10/az_a_regi_szobor?dashboard_position=12446518), utána rámenni az exnolblogra, ott rákattintani a blog hozzáadása fülre, és a bejegyzés helye ( http) rovatba bemásolni a kijelölt címsort, a nicknévhez beírni bármit (alíz, alíz2), és a cím sorba a címet. Majd rendben gomb. Egy dolog fontos, a rendben gomb után üres képernyő jelenik meg - de attól sikerült a feltöltés, nem kell megijedni.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 13:29:42

kösz.. de ezt még elolvasni is bonyolult:) de a nicknevem itt gond(ol)a (volt és maradt) (rejtve benne az igazi), az exnolblogom meg már nincs meg,,, ja vagy ide irjuk be ... itt (?)

Solide 2016.02.11. 14:09:37

Nem, nem kell beírni itt. Csak ott - mert ott tetszés szerint bármit be lehet írni, az az idejutást nem befolyásolja, viszont a régiek tudják, hogy akkor kiről is van szó, és az már mindegy, hogy itt milyen nick-et használ valaki.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 15:06:50

az ittet az ottra értettem, csak a blog.hu-n (és nem a nolblogn - ami ugyebár nincs is lényegében... nyomainkban se) de igaz, hogy ott aliz voltam (meg máshol is), csak itt nem (hű, de zavaros, maradtam volna a tisztességes nevemen juli:)

Solide 2016.02.11. 15:26:10

A lényeg, hogy ha most odamész a exnolbloggerek.uw.hu oldalra, akkor láthatod, hogy onnan egy kattintással ide lehet jutni. :D

Kincse- 2016.02.11. 17:08:45

@Solide:
a lényeg, hogy a végére az itt-ott meglett, sőt még az onnan-ide is :))

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 20:17:48

e az innen-ida még nem egészen (nekem)... :)

Kincse- 2016.02.11. 20:42:42

@gond/ol/a: Alíz, vagy inkább Juli? :)

Nem probléma, teljesen nem vesztél el! :)
A nolblog megszűnése óta itt megjelenik a posztod automatikusan frissülve: nolkeres.blogspot.hu/

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 20:53:39

@Kincse-: gonda juli vagyok:) (nickneveim: jolanda, aliz, aliz2. , gond/ol/a..még azokból az időkből, mikor azt hittem, ez kötelező:)

ez a nolkeres.blogspot.hu ... remek.. (egyébként a blogspoton is vagyok, ezzel-azzal, de ott tényleg aliz-ként :) ezt ki csinálja vagy kik? ...a végén még nagyobb ill szorosabb lesz a közösség mint a nolon volt ("teher alatt a pálma"...:)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 21:17:48

ó, ó... ez az! kösz... (és a cime is elhagyottak ezek szerint?!)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.11. 21:23:29

@KapitányG: és "Elhagyottak": a cime, és Gárdos a szobrász...(nem lehetetett rendesen leolvasni a bevésést)...azért ha ezt hosszabban nézem, megint elkezdek félni...(?) (az anya arca nagyon sötét lett)

Kincse- 2016.02.11. 21:29:13

@gond/ol/a:
A Juntos spanyol nyelven "együtt"-t jelent.
Én készítettem, és kezelem most is.
Nekem már több éve van blogom a blogspoton, és most összehoztam néhány nolblogos ismerősöm az régiekkel, akik a blogspot, a blog.hu, és a reblog.hu oldalon blogolnak.
Nyugodtan bekacsolódhatsz!
Láttam a kommented, nagyon aranyos profilképed van ott :)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 01:12:32

@Kincse-: igen, rájöttem, köszönöm, irtam is, oda...(ott alizzal tudok bejelentkezni, egy 4 éves fotóm az avatar, amit láthattál)

a blogspoton van egy kollektiv blogunk.: evekesemlekek.blogspot.hu

meg nekem egy nagymamablogom, bár hogy már "nagyfiú" az unokám, (mindjárt ovis) abbahagyogatom a blog vezetését.. nagymamavagyok.blogspot.hu

(meg van lezárt régi naplóblogom is: akkorsmost.blogspot.hu

jaj, meg fotoblog: alizfotok.blogspot.hu

megkeresem ott a blogod! meg jó hogy egy helyen ott a többiek is elérhetők... remélem megmarad a blogspot... egyvalaki irta, hogy nyáron megszüntetik - nem akarom elhinni, de már volt egy pár ilyen hihetetlen eset. (a nagymamablogom pl még elmenteni se nagyon tudnám)..

az nagyszerű ahogy ide a blog.hu-ra, mindent maradéktalanul át lehetett költöztetni, hálás is vagyok...

Kincse- 2016.02.12. 10:16:03

@gond/ol/a:
Innen, a blog.hu-ról már tovább lehet vinni a blogspotra a blog- exportját, de érdemes itt hagyni "raktáron" és majd később is lehet dönteni, hogy hol csoportosítod.
Szerintem nem fog megszűnni a blogspot, hiszen óriási tábora van a Google szolgáltatásoknak, gmail, G+, inkább tovább fejlesztik.
Ha azt vesszük, egyik online szolgáltatás sem rendelkezik akkora bázissal, mint a Google, így bármely blogszolgáltatót elérheti a vég, ki tudja milyen anyagi érdek szól bele egy-egy változásba.
A Wordpress-re is lehet menteni, úgyhogy lesz lehetőség továbbélni a blogvilágban.

KapitányG 2016.02.12. 10:37:05

@gond/ol/a: De azért nézd meg ezt is:
www.mke.hu/lyka/06/e6p129.jpg
A kép a Lyka Károly-féle Művészet c. folyóirat 1907. évi 2. számából való ( www.mke.hu/lyka/06/127-144-kronika.htm#1 , ha görgetsz lefelé, megtalálod a képek között)
Itt pedig közlik a méretét is:
www.hung-art.hu/frames.html?/magyar/g/gardos/muvek/

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 11:32:22

@KapitányG: hát ez borzasztó, egyre inkább a régi érzés vesz erőt rajtam,és igazolva is látom...nem való ez lakásba! (ahol aludnánk is, pláne nem)...és mindenhol más a ciim? (ez már a 3. a hajléktalanok. Ez újkeletű lehet. És a méret is különböző? A lakásban természetesen nem volt túlságosan nagy, de azért meglehetős. És sötét. A nyomasztáshoz épp elég... Úgy látszik a hó tudta igazán oldani ezt számomra (csak)... És valóban a Nemzeti Galériában is fellelhető? (Én már ott sokszor jártam, de még nem akadtam rá.)... mindenesetre köszönöm a fáradozásod.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 11:36:44

@Kincse-: @Kincse-: szerintem is:) a google egy nagy bázis (egyébként a dokumentumaimat is oda szoktam mentegetni, amik fontosak (a drivera) (csak már olyan sok korábban "elképzelhetetlen" dolog történt...errefelé...), de hogy passzióból ki talál ki ilyen rémhireket... s miért...?!

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 11:40:37

@Kincse-: ..egyébként meg passzióból dehogyisk költözöm (tovább) - sokszor még muszájból se ... inkább olyanon gondolkodom, hogy

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 11:43:58

..lezárom a blogjaimat, ill. nem irok tovább blogokat. Aztán mégis... de kezdek újra a papirban bizni. Az maradandóbb, bár nincs is nyilvánossága,(... ha nincs publikálva )

KapitányG 2016.02.12. 12:05:35

@gond/ol/a: A Nemzeti Galériában fellelhető Hajléktalanok lehetett a legelső, 1906-ban készült, Gárdos elnyerte vele a Rudics-ösztöndíjat (Rudics József báró alapítványának a kamataiból). Gondolom, ennek a "kis" szobornak a mintájára készült a más címet is kapott, "nagy" köztéri szobor.
Ez pedig egy harmadik "testvérük":
www.kozterkep.hu/~/5590/hanvai_sandor_siremleke_budapest_gardos_aladar_1930.html

Azt hiszem, tényleg nem lakásba való. De én nem látom félelmesnek.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 12:18:34

@KapitányG: még meg se született a nagynéném, mikor a szobra... (bár lehet, hogy a férjéé volt)
nem is gondoltam, hogy ilyen "hires"..
egyébként nekem félelmes, de meg kell mondjam, a valóságban is hasonló hatást váltanak ki belőlem a "hajléktalanok"...:( mindig megráz a látványuk (jobban is mint egy műalkotás, mert a valóság látványában sose lehet katarzis)

és...szóval siremlék is. Hát látod? Temetőbe való, nem lakásba! Brrr... (nem tudom, most hol van, de megkérdem az unokatestvéremet .. )

ZorróAszter 2016.02.12. 20:27:22

Kedves Alíz és KapitányG!

Engem a mama az Anonymus szobor arcára emlékeztet. Talán nem véletlenül.

Ám szerintem a szoborra vigyázzanak, mert nagyon nagy valószínűséggel nem sokszorosított darab hanem a köztéri szobor eredeti példánya lehet. Érdemes lenne megnézetni szakértővel.

ZorróAszter 2016.02.12. 20:32:49

Kedves KapitányG!

Örülök, hogy Önt is viszont látom. Talán Valikának említettem, hogy ha összefutunk, feltétlenül megkérdezem:

A tanítványok című filmről írtam wikipédiás cikket, és belebotlottam Georg Matuschek nevébe. Teljesen ismerős, de egyszerűen nem ugrik be, hol hallottam ezt a nevet.

Mióta meg tetszett fejteni a Jékely verset, azóta csak Önben bízom.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 23:33:55

@ZorróAszter: a sötét képen nekem is eszembe jutott "ő" egyből, de hát az arctalanság hasonlithat... csak...
nem tudom megvan-e még az a (lakás)szobor, a lakás már nincs... a lakók is csak részbein, illetve távpl

maiman 2016.02.13. 14:46:23

Szép ez...

Egyelőre ennyi, majd jövök.

KapitányG 2016.02.14. 08:16:05

@ZorróAszter: Kedves Zorro, attól tartok, ezt nem tudom megfejteni :(

ZorróAszter 2016.02.14. 19:39:32

Nem baj. Köszönöm, hogy tetszett foglalkozni vele.
Ha Ön sem tudja, akkor lehet hogy csak képzelődtem.
süti beállítások módosítása