erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

néha elgondolkodom...

2015. augusztus 07. - gond/ol/a

Néha elgondolkodom:

ha nem születtem volna

s majdnem haltam is

zsidónak

 

mi lennék:

anti- vagy filoszemita

vagy netán közömbös

e téma iránt

 

tulajdonképpen

ha mélyebben

belegondolok

ez zavar leginkább:

 

hogy már nem lehetek

közömbös kivülálló

mert/hogy „benne vagyok”

akár akartam (volna)

akár nem

de gyűlölködő nem lennék

semmiképp sem!

Mert gyűlölni nem születtem

én se , akár Antigone

még ha gyűlöletbe is

s még ha gyűlöltek

s gyűlölnek ma is

oktalan

egy jelző miatt

mi nekik persze

szitok

jelzettszóként önállósított

általános(ító) alany és

megkülönböztetés

 

én legszívesebben

csak ember lennék

(elég is az! Még sok is

mindenféle jelző nélkül is)

de szitokszó semmiképp.

 

És csak szeretnék.

 

-------

 

De ha még jobban belegondolok:

nem lehetnék  "kívülálló"

nem-zsidóként sem

azok után ami

igaztalan

velük/velünk történt

(egyremegy)

 

s kérdés az is

hogy ki embert öl

még ember-e?

 

s csak szeretni se

tudnék már

mindenkit

sohase

 

 

-------

 

 

és ha még tovább

gondolkodom

azt hiszem,

ha választhatnék:

még nemzsidóként

is inkább zsidó lennék

 

ha már így hozta

a történelem

 



A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr718329072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13282 2015.08.07. 13:46:28

Szinte vàrható volt valami kék! Benne van a szövegben is ! ;)

13282 2015.08.07. 13:49:11

Csakhogy ott minden elég kifejtetten

13118 2015.08.07. 14:25:45

valami kék? van, akinek a fejére vérdíjat tűztek ki. nem elég, hogy segít a menekülteknek, az apja egyiptomi, az anyja meg zsidó és ráadásul Magyarországon született: http://www.origo.hu/itthon/20150806-menekult-baba-keleti-menekult-migrans-segito-embercsempesz-hiena-taxis.html

13282 2015.08.07. 16:17:17

a minusz jelre utaltam - de a kék amúgy egy ártalmatlan szin -önmagában! meg hát izlések és pofonok... (persze én a magam részéről mégcsak nem is pofozkodom)

13282 2015.08.07. 16:24:03

és változatlanul nem gyűlölködöm...

14479 2015.08.07. 22:03:11

Nem tudom, jelent-e valamit, de: keresztényként inkább zsidónak születnék. (Persze elsősorban gondolkodó embernek.) Szép - és igaz - ez a vers, még a József Attila-i értelmezésben is. Hajrá! - v. mi.

13282 2015.08.07. 22:23:28

az első keresztények zsidók voltak... amúgy...
süti beállítások módosítása