erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

múltkutatás

2014. július 28. - gond/ol/a

ebédelek a Koronában, közben szól a mobilom, de nem , nem a lányom hív...mint általában... a Könyvtárból hívnak, hogy mennék-e át, gyerekek vannak itt, a szarvasi nemzetközi zsidó táborból... és múltat kutatnának...

 

át is mentem, ebéd után, eleinte nem nagyon értettem , miről van szó, de lassan tudatosodott , hogy én is lennék az a bizonyos  múlt, amit kutatnak... egy kezemen meg tudnám számolni, hány zsidó van a városban , de őket - és ez új elem!- az is érdekelte, (főleg?),hogy milyen a lakosság viszonyulása... illetve milyen volt , mikor visszajöttünk a deportálásból... (beszélgetésünk közben  többen is mondták, az ő nagyapjuk is Borban volt, mint az én apám, csak megszökött, hogy a nyagyanyjukat is deportálták, mint engem meg anyukámat...) Mondtam, hogy olyan régi időkre azért nemigen emlékezek vissza, mikor hazajöttünk, meg hogy nem is nagyon volt ez téma, illetve amit tudtam, már megírtam..., le is emeltem a polcról a Sós kávét, (benne a hasznavehetetlen  kisgyerek történetét a lágerban) meg az újabb antológiát, a  Lányok, anyákat, még le is fotózták, a címlapot..- a dédanyámmal, lányommal, meg aztán engem is, velük...csoportképen:...

 

később eszembe jutott, hogy a legutóbbi Marosvidéket oda kellett volna adni nekik, abban több irás is van, a makói zsidósággal is kapcsolatban, az évforduló kapcsán kértek fel bennünket, én is írtam, meg a lányom meg a Kecskeméti Ármin egyesületünk elnöke, Urbancsok Zsolt.  Akit fel is hívtam, mondta, voltak is nála már mások az egész társaságból, összesen 80-an jöttek!) ,- küldtem is volna az én kis csoportomat is,  de aztán én kísérgettem őket a közelben hiszen itt volt egykor a zsidó környék a könyvtár utcájában, a Deák ferenc utca - a kis zsidó utca, a sarkon, ami most kinai áruház, volt valaha a zsidó iskola, de még én is odajártam kiskoromban hébert tanulni, meg purimkor hegedülni a Moaj zurt...(de jó volt ezeket mondani, úgy hogy tudom, értik, meg érdekli őket - ), meg szemben szegény kántorunk Schulmann bácsi lakása, előtte a gyönyörű templomunk a nagy kertjével... mindent lebontottak,,, (Kik?!- tette fel a nagyon nyilvánvaló kérdést egy nyíltarcú fiú! - amire csak annyit tudtam -kitérőleg- mondani: bonyolult...) de már épül elől az emlékjel... az alapját megnéztük... (ez már a régi u.n. nagyzsidó utca eleje)... tovább mentünk , az ortodox zsinagógába.(Vorhand rabbi térre).



szemben megmutattam a neolog rabbi Kecskeméti Ármin emléktábláját is... (a róla elnevezett kis sétányon). Útközben a Makai Emil költő emléktábláját. (apja is rabbi volt itt)


Aztán  ők visszamentek a könyvtárba, a többi csoporttal találkozni, én meg megvettem a Marosvidéket, és visszanéztem a zsinagógába, tudtam, hogy oda még jönnek később..,  jött is nem soká a vezetőjük, Fritz Zsuzsa, akinek odaadtam a lapot, meg "összekötöttem" mobillal U. Zsolttal, aki "mindent tud" a makói zsidóságról mint helytörténész (azt is amit én  nem..) aki jött is, készségesen,  és jöttek a gyerekek is, "seregestül" olyan jó érzés volt látni, ahogy megtöltötték a zsinagógát, beszámoltak , mintegy csoportmunkaként a kutató tapasztalataikról (kiderült, hogy a lakosság kedves volt, de eléggé elzárkóztak a kérdéseiktől, illetve nem igen tudtak (nem akartak? ) válaszolni...

 

 

 

 

 

 

 

Zsolt nagyon érdekesen beszélt rólunk, múltról, jelenről, s tetszett az a megfogalmazás (nem csak nekem), hogy van (legalább) egy virtuális makói zsidó közösség is... mert szerte a világban a makói gyökerű zsidók őrzik zsidóságukkal együtt makóiságukat is, (mégha csak egyszer egy évben jönnek is ide, imádkozni, egykori rabbijuk jarzeitjakor.)... Odaadta a négy makói zsidó gyerek történetét feldolgozó (tan)könyvét is...

 

F. Zsuzsa  megköszönte, a segítésünket... azt mondta, két hét múlva  jönnek a következő turnussal is...

 

 

 

 

Igazán megható volt a jelenlétük...az  őszinte érdeklődésük, kedvességük...

 

s ahogy közösen imádkoztak, énekeltek..

 

 

 

 

élettel töltve meg a többnyire üres zsinagógát...

Aztán kigördült velük a két hatalmas busz...

És újra üres lett a zsinagóga...

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr848328742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

301098 2014.07.29. 12:05:38

Jujj! A hatodik képen lett nyilvánvaló számomra, ami az előző kettőn még nem!

301098 2014.07.29. 12:08:19

Baj lenne a térlátásommal???

13282 2014.07.29. 15:00:27

1.nem tudom, mit vettél észre a 6. képen... amit a korábbin kettőn nem... s főleg mit jelent ez a "jujj" reagálás.. 2. nem tudom, hogy mi a baj a térlátásoddal, vagy esetleg mással...:(

13282 2014.07.29. 15:06:07

úristen! csak nem a szinekre gondoltál?!mert azt meg én csak most vettem észre, hogy a mogendovid (a hatágú csillag) piros-fehér-zöld azaz nemzetiszin, az ég és a föld fele is... Pedig az ortodoxok nem is voltak annyira asszimilámnsok, mint a neológok... Persze, mindhiába :(

301098 2014.07.29. 15:28:34

Én speciel nem a piros-fehér-zöldet vettem észre rajta, hanem a piros iránytűt. :)

301098 2014.07.29. 15:29:40

Én speciel nem a piros-fehér-zöldet vettem észre rajta, hanem a piros iránytűt. :)

301098 2014.07.29. 15:41:31

A térlátással kapcsolatosan pedig: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRu9bR5unX_bg-ShtEk5ZyX6nYllNip0SKM661W1Gg9eWqgycakg

301098 2014.07.29. 16:12:17

Jaj! Dupláztam véletlenül! De ha már újból itt vagyok, akkor mesélek még egy kicsit neked (Csak neked! :) Másnak nem mernék itt a NOL-on) A mogendovid és a 7. hsz-emben küldött képről, s a "múltkutatás" szóról az ú.n. mozaicizmus jutott eszembe (öröklődés). Aztán ennek a videónak az 5:09-nél mit ábrázol az emberi test? https://www.youtube.com/watch?v=XsopAXJATUo S végül mindezekről vajon miért jutott eszembe ez? https://www.youtube.com/watch?v=S1jXMGUGFyw

13282 2014.07.29. 17:56:48

semmiféle iránytű, -semmilyen szinben - nem lehet a szimmetrikus jelképen... mésrészt minden zsinagóga keletre néz! a hatágú csillag ott van elhelyezve. Másrészt az égre fel és földre le néz - összekötné, szándéka szerint!

301098 2014.07.30. 08:25:07

"Én úgy vagyok, hogy már száz ezer éve nézem, amit meglátok hirtelen. Egy pillanat s kész az idő egésze, mit száz ezer ős szemlélget velem." Vagy másként mondva leesik a tantusz. De miért késve esik le? "Látom, mit ők nem láttak, mert kapáltak, öltek, öleltek, tették, ami kell. S ők látják azt, az anyagba leszálltak, mit én nem látok, ha vallani kell. Tudunk egymásról, mint öröm és bánat. Enyém a mult és övék a jelen. Verset irunk - ők fogják ceruzámat s én érzem őket és emlékezem."

301098 2014.07.30. 10:00:15

A jövőkutatás pedig: ... ki csirkebélből, ki kávézaccból, ki faggyúból... http://www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/37081/ghymes/regoles-zeneszoveg.html

13282 2014.07.30. 11:36:31

9. Dunánál-t betéve, hibátlanul tudom, régóta... mind a három részét.. 10. És itt ésmost hagyjuk abba...!

301098 2014.07.30. 14:25:14

A beszélgetést vagy a jövőkutatást?:) Már csak azért biggyesztettem ide ezt a 12-et, mert úúúútálom már a 11-es számot szegényt.

301098 2014.07.30. 14:25:49

Vagyis lépjünk túl rajta...

13282 2014.07.30. 15:49:38

egyáltalán nem szabad túllépni, a felvetett témán, sőt! csak ezt a fajta "beszélgetést"hagyjuk inkább abba .. mivel rossz irányt vett, szerintem!
süti beállítások módosítása