erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

Quo Vadis, 1944

2014. március 31. - gond/ol/a

egy felbukkanó fotóról - 3 etapban

Hová mennek?                                                  
Dávidcsillaggal kabátjukon
vagonok mentén... már 70 éve
csak mennek                           
Hová?
Quo vadis?

 

idesodródott elém

fotó a nettengerben

forrása nincs

most bámulom

dobogó szivvel

elakadó lélegzettel

 

a középső alak

lehet(ne) apám

a szemüvege, a bajsza

akár egyetlen képén

tartóban asztalomon

 

csak az arca ott simább

és szelidebb

itt beesett , borostás

szájsarkában lemondás

előre néz, úgy

hogy nem néz sehova

se oldalra (mint a többiek)

se lefelé (mint mellette

egy öreg)

 

csak megy fásultan,

közönnyel

(csak igy lehet?)

mintha köze se lenne

ahhoz, amibe került

 

fölötte lobog a szelleme

 

szegény apám!

vagy bárki más

csillagos üldözött!

 

quo vadis?

hová? hová?...

 

(pusztulásba. a semmibe.)

 

.................................................

és hirtelen itt teremtek előttem..."Legalább van még egy képünk róla" - mondja lányom, unokája annak, ki sose lehetett nagyapa, (unokája 40 évvel az ő halála után született) -(de apa is alig, pár hónaposan láthatott utoljára)
és  én  miért nem tudok örülni ennek a váratlan képnek?...


..............................................

 

Aztán, másnap (lányom kutatta ki, és én) megnyugvással vettem tudomásul, hogy nem az apám van a képen. hanem kárpátaljiak, épp Auscwhitzba érkezvén. Apám nem kárpátalji, és nem  volt Auschwitzban, "csak" Borban, munkaszolgálatos. De útja ugyanúgy a halába vitte.. (Quo vadis?!).egy másik (erőltetett) menetben...

 

és igen,én megkönnyebbültem, mégis, hogy nem ő  van azon a csoportképen...

inkább legyen csak ez az egy. de még békebelinek tűnő képe.a másikról könnyen lemondtam.

 

és épp elég volt az az egy halál is....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr978328668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

176436 2014.03.31. 16:03:14

Jajkiáltás 2014-ben!

pietnik 2014.03.31. 18:31:41

Neeem!!!!

13282 2014.04.01. 00:18:38

2.-re mi neeem?!!!

pietnik 2014.04.01. 08:13:30

Megnéztem a két képet ........és elképzeltem,hogy mit érezhetsz,mert a hasonlóság majdnem azonosságot jelent! Nem,mégegyszer ezt nem szabad!Pedig most itt vagyunk,ennek a kapujában!
süti beállítások módosítása