erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

padok

2024. június 10. - gond/ol/a

 Vali Deske valóságos hadjáratot inditott egy padot ábrázoló alkotás után

mit Czóbel Béla készített, és valaha látta, de szem elől téveszthette

és döbbenetesen hasonlít szerintem az én anyukám egyik rajza részletére,

 ami szintén egy ugyanolyan padot ábrázol (a mi legendás kerti fehér padunkat...)

 

 

 

 

 

 

Anyu 1972 július 20-án készítette... 

a Czóbel kép korábbi, valamivel korábbi

(ez a fotó, amin viszont látszik a valóságos pad 1957es)

 

 



 

****

Hosszas keresés után Váli megtalálta a Czóbelt

erről blogjában részletesen folyamatosan beszámol, s igy foglalja össze

A MEGTALÁLT CZÓBEL-RAJZ

2024. 04.27.


Talán hogy most a Czóbel Múzeumban jártam, jött föl 

ez a régi történet. Új pártfogómat, gyűjtőmet, Gábort; 

kértem meg erre a feladatra. Czóbel-rajongó ő is, 

a múzeumnak is kölcsönzött Czóbel-műveket. 

Tán ennek következtében múzeumi kutatási engedéllyel

 is rendelkezik;  hát megkértem, kutassa föl, láttam 

én a szentendrei Fő téri templom melletti múzeumban, 

az első emeleti folyosón, úgy 30-40 éve egy Czóbel-firkát 

kiállítva. Lenyűgöző volt, holott - és ezt azóta forgatom 

a fejemben - hogy a remek rajz egyetlen lényegi témája

 az volt, hogy Czóbel egy érdektelen kerti padot 

nem tud lerajzolni. Amit egy vonallal el lehet intézni, 

ő tízszer próbálgatta, egy kicsit ide, egy kicsit oda. 

Evvel együtt remekmű, nekem éppen ezért példaértékű;

 a művészet logikátlan csodája.


Valahogy így nézett ki:


 

 

2024.05.01.

-- Kedves Dezső, keddre kértem kutatási engedélyt a 

Czóbel-múzeumtól. Átnéztem a teljes,1500 darabból álló

 adatbázist, de sajnos nem találtam meg a padot.
Gábor


 
2024.05.01.
-- Szia Deske, "Czóbel kiállítás Szentendrén 1966".

 Az Arcanumban találtam, ez lehet az a  PAD, 

amit keresel... A katalógus szerint a MNG 

tulajdona volt akkor, de lehet, hogy még most is. Paula

 KATALÓGUS

12. PAD

papir kék ceruza 34,8cmx32,9cm

j Czobel

MNO  Itsz ,  1954 -4885

 

(Tehát megvan a keresett rajz adatsora és leltári száma.)

És elküldött egy Népszabadság-melléklet oldalt is 

három rajzzal, 1960, köztük talán az én padom, 

és hogy ugyanaz megvan a Magyar Rajzművészet c. 

kötetben is.

C B     A PAD


 

 

2024.05.15.
Gábor kutatási engedéllyel a  "Szépművészeti Múzeum 

Közép Európai Művészettörténeti Kutatóintézet Archívum

 és Dokumentációs központban". A leltári számmal 

beazonosította; és megtalálta.
S ma csatolta a képet, amiről az évtizedek során csakugyan

 lefelejtettem a pad körüli hátteret.
 
Mellékesen fordulat ennek kapcsán, amiért az egész rajz

 izgatott, a  tételem, mi szerint egy munka rajztudás nélkül is

 lehet remekmű, ugyan örökérvényűen igaz, de erre speciel

 Czóbel nem példa. Minap egy iskolai tanulmányrajzát láttam, 

férfiakt, lenyűgöző rajztudás. Ezt kifacsart karú aktjaira is 

alapoztam, tévesen.

Tehát Erdei út paddal, 310x397 mm. színes + fekete kréta, 

1940-es évek eleje, származás: 1954., F. ajándéka, értéke 

300 Ft., Lsz. 1954-4885, helye: MNG; a rajz, amit én 1966-ban

 láttam.


Igen, remekmű. Az atmoszférája, a ritmusai. 

Ilyet csak hatalmas tehetség tud firkálni.


 

 ****

ÉS AKKOR most mit kezdjek ANYU firkálásával?!!!!

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr4918425357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása