erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

(utó)macskajáték(ok)

2016. január 19. - gond/ol/a

"Mert mi voltunk- vagyunk a szép Szkalla lányok"
Lányom makacs ötlete volt, hogy nézzük meg az Örkény színházban az újfajta, remekhírű Macskajátékot. Először még karácsony másnapjára tervezte ezt a programot, csak akkor lemaradt. Így aztán a születésnapomon újból előkerült. S mondhatom, pont jókor. Mert láttam én ezt a darabot, nem is egyszer; a Sulyok-Bulla félét tévén, Szegeden a remek Hegedűs Ágnes Orbánnéjával, "élőben", és emlékezetes maradt a Makk féle filmfeldolgozás is...

De most, a 69. évfordulón valami egész más történt. Mert a színpadon a hozzám hasonló korú öregasszonyok, mind, rólam, nekem szóltak. (ha magukról is)(bár a 3. személyű előadásmód ezt a behelyettesíthetőséget megkönnyítette!)

Még előadás előtt megkérdeztem lányomat, (ő is ismerte már a darabot),hogy szerinte én melyik szereplőre hasonlítok leginkább. Egyből Gizát emlitette. Egyet is értettem. Viszont már a szünetben azon tanakodtunk, hogy tulajdonképpen mindhárom út zsákutca. Hogy az öregedés abba torkollik. Hogy nincs is megoldás rá. ("ellene")...De aztán, a végére mégis lett, valamiféle... Bár azt meg kell hagyni, a kulcsmondat épp Giza (illetve itt Molnár Piroska) szájából hangzott el.
Közben történt más is: kb 20 perccel a darab elkezdése után megrezgett a mobilom. Persze rögtön kinyomtam, s láttam, a szám nem "idevaló", rá is jöttem, hogy Kanadából hívhatott az unokatestvérem, ahogy Orbánnét a színpadon Németországból Giza... Vissza is hívtam a szünetben, felköszöntött a születésnapomon (otthoni vezetékesen hiába keresett), abban maradtunk, hogy majd hívom...

A 2. részben pedig minden drámaian meglódult, felforrósodott> olyan nagy érzelmek korbácsolódtak fel bennem is, követve a színpadi (főleg belső )történéseket, hogy csak azon kezdtem csodálkozni a hol komikus hol tragikus (néhol abszurd és groteszk vagy épp megrázó) jeleneteket átélve, hogy hogyhogy nem nevetek és/ vagy "sírok",... (az igazán jó darabok fokmérője nálam ez lett, hogy egyszerre sírok és nevetek rajtuk)

Aztán egyszer csak, egész váratlanul megindult két kövér könnycsepp. Molnár Piroska/Giza (aki váratlanul visszatér Magyarországra, testvéréhez, miután őt hiába hívta mindig magához) mondatára: "Mert mi vagyunk a szép Szkalla lányok",

és azt tervezi, hogy visszaköltöznek ifjúságuk elhagyott, gazzal benőtt színhelyére is, Létára. (mint valaha Csehov 3 nővére Moszkvába...Oda ők is csak sóvárogtak.) S a fénykép, ami fiatalon ábrázolta őket, szépeknek és vidámaknak - hiába nincs meg, hiába vitáznak rajta... ki elé is szaladnak ekkora örömmel...

"Mi vagyunk a szép Szkalla lányok"
mondja Molnár Piroska-Giza - Pogány Judit-Orbánné mellett ülve - öregen és egyáltalán nem "szép"en. (és egyáltalán nem azt mondja, hogy ők voltak... a szép Szkalla lányok, hanem most is azok...) És ekkor kezdtem el bőgni... szemben velük a nézőtéren...

Mert: ami (egyszer) volt, az VAN! Nem múlhat el! És az is mindegy, kinek, minek örültek ifjan, azon a bizonyos fotón. Az öröm a lényeg. Ami kell, hogy megmaradjon. Ha másképp nem, akkor úgy, hogy kívülről látjuk(láttatjuk) magunkat, 3. személyben mondva el szomorú történetünket, ami már ettől nem is olyan szomorú, sőt jót lehet neveti rajta (rajtunk!), mint a darab végén elmondott-elmesélt (és nem lejátszott)macskajátékokon...

Igen, ez a lehetséges "megoldás". A van és az öröm. Az életöröm. Mert az élet öröm. Akkor is, ha az életünk bukdácsolásokkal, tévedésekkel van tele. És megcsalatásokkal. Ha elveszítjük a fiatalságunkat, "szépségünket". Ha magányosak vagyunk... de nem! 3 asszony ül előttünk a színpadon, a maguk sorsával (a 3. a szerény albérlő: "egérke" - Kerekes Éva) és dőlnek a nevetéstől... Mert nevetni csak együtt lehet! magunkon is! Egyedül nevetni se, örülni se... (Sírni lehet egyedül is, sőt)

Mellettem ül a lányom. Neki is tetszik a darab. Bár (még) biztos nem ugyanazért. (a darabban a fiatal generáció is képviselve van, akik elég értetlenek és ridegek, (de főleg Orbánné szemével, értelmezésével látjuk őket is)
nincs teljes megoldás.
De feloldás mégis...:
Nevessünk! akár magunkon is! És örüljünk az életnek. (akármilyen is) Annak, ami VAN! A jelennek (amibe bőven belefér a múlt is)... és (némi) jövő...

merthogy mi vagyunk a Szkalla lányok lányai... erre (is) utó 
lag döbbentem rá, mikor már másnap skypeon beszéltünk kanadai unokanővéremmel. mert mi vagyunk a Löwinger lányok

lányai...
mellettem meg a lányom, az egyik Lőwinger lány unokája..., 
aki képes még arra is, hogy megnevettessen ...
most nem is kérdezte meg, mint mindig, hogy milyen 69 évesnek lenni, 70-be lépni
de én már tudom a választ:

nem jó megöregedni
nem megöregedni
még rosszabb

örüljünk hát!

GAUDEAMUS IGITUR!
(2012. JANUÁR)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr168329308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

22371 2016.01.19. 13:09:47

Te hol folytatod?

13282 2016.01.19. 13:22:56

EZT nem, már ez se az igazi ...összevissza mentegetek, hogy ne vesszen el, egyszer már átéltem a freeblog megszünését. ott több éves napi szövegeim túntették el (fotóstül, kommentestül). Elkezdtem a papirban bizni inkább. de van ilyen pothelyem: aliz-napok.blogspot.com (ide is mentegetek párhuzamosan, főleg a fotók miatt, amit ide csak másolni tudok onnan - de minek is már ide bármit is...) a reblog -ot ajánlgatják itt, a blog.hu mellett-----lehet hogy kipróbálom technikai problémám, HOGY KELL A BLOGEXPORTot megoldani?!!!én nem értem ezt a zip fájl kérdést és te?...

349773 2016.01.19. 14:28:14

Jó, hogy előveszed a régebbi írásaidat, nekem tetszenek, és újak is. Három Macskajáték előadás: https://www.youtube.com/watch?v=pc7e3K71-So https://www.youtube.com/watch?v=555AQihG0cI https://www.youtube.com/watch?v=yK-hlwXGHFo

23353 2016.01.19. 14:31:24

re 2. aliz2 (szerkesztő) 2016. 01. 19. 13:22 + a blog.hu-ba van Import amivel az előzöleg lemegmentett NOL posztjaidat, egy az egyben, beimportálhatod, kommentestül. Elég egyszerü, mind 1970 jan 1 dátumot kapnak, valami okból kifolyólag. A reblog-ba nincsen Import, legalább is én nem láttam.

337519 2016.01.19. 15:21:09

Az Origon viszont inkább lennél szem előtt. Ezt veled kapcsolatban fontosnak érzem. Szép emberek vagytok. Minden jót!

13282 2016.01.19. 17:38:39

3.little - köszönöm, már olvastam valamrelyik kommentednél, hogy sikeresen mentesz, kérdeztem is, de már nem tudom, hol.. és hogy ott válaszoltűl-e akkor talán egy új blogot nyitok a blog.hu -n a nolblog importálásra.... de kérdezem akkor itt, hogy HOGY kell? azt a blogexport kódot ha megkapom, egyszerűen odarakjam az új bloghelyre... és abban automatikusan benne lesznek a kommentek, fotók IS...a dátum nem zavar... de hogy miért pont 19700? ez érdekes, akkor még neme is blogoltunk :) azt hiszem a fotót mégse viszi át.. és meddig tart egy ilyen folyamat...mikor érdemes hozzáfogni?

13282 2016.01.19. 17:39:55

2-4. nyirfa köszönöm Az origoé a reblog? (ott még nem jártam)

337519 2016.01.19. 18:05:48

Igen. Az Origoé. Emilke is oda ment.

13282 2016.01.19. 18:09:43

nade itt irja little, hogy oda nincs import...emilke mindent átmentett oda, vagy csak kezdett egy újat?

12799 2016.01.19. 18:47:35

Szia, látod, bejelentkeztem még utoljára. Isten éltessen sokáig! Jól működö technikával az új bloghelyeden, és minden átmentett írásoddal, fotóddal, kommentelőddel együtt.

23353 2016.01.19. 18:48:29

re 5. aliz2 (szerkesztő) 2016. 01. 19. 17:38 1 lépés, lemented a NOL blog blogjaidat, az eredmény egypár zip fájl a komputereden, a downloads, (lementett) részben lesz található. 2 Rámégy a blog.hu-ra, regisztrálsz, majd juss el az export/importra és ott az importon kövesd amit mondanak, lényegében elmész a zip-elt fájl-okhoz és azokat importálod. 3 Az eredmény a posztjaid, mind 1970-es dátummal, fényképekkel, és számozott kommentekkel. Jó minőségben. A reblogra még mindig regisztrálhatsz, de importálni nem lehet, legalább is én nem tudtam. Uj posztjaidat akár mindkettőn felteheted, idővel meglátod melyik tetszik.

337519 2016.01.19. 19:14:48

Örülök, hogy kapsz segítséget. Én nem értek hozzá.

13282 2016.01.19. 19:46:26

köszönöm szépen, holnap elinditom, de közben megtalállak, kedves little, ha elakadok? a blog.hu-n én már bent vagyok.... azt nem értem , mit értesz azon hogy lementem a nol blogjaimat, ez a "Hajrá"ra klikkelés után is automatikusan megtörténik kvázi blogexport? és ez hova kerül? a dokujaim közé? az exportimportot hol találom meg a blog.hun? ez remek, hogy még a képeket is elmenti? (bár én azok zömét nem tudtam a nolon tárolni - csak másoltam ide többnyire hosszú ideig tart? olyan gyáva vagyok,remélem nem tudom elrontani... ide tudnád irni az ottani blogod elérhetőségét?

349773 2016.01.19. 19:47:09

Három Macskajáték előadás: https://www.youtube.com/watch?v=pc7e3K71-So https://www.youtube.com/watch?v=555AQihG0cI https://www.youtube.com/watch?v=yK-hlwXGHFo

13282 2016.01.19. 19:47:17

akimoto, kösz, a bejelentkezést...szorits,hogy sikerüljön (sikerüljek?) :)

23353 2016.01.19. 20:45:48

OK 1 Ammennyibe a posztjaidat már letöltötted, ahogy az a szerki posztjában le volt írva, ezek ott lesznek a komputered c drive-ján, mint export (zip) fájlok. Kersdd meg, hogy tudjad hol vannak. 2 Ha már regisztrálva vagy a blog.hu-on, és van egy bloggod, menjél rá. Ha nincs bolggod kreálj egyet. 3 Ezután menjél a bloggodra, ott a "Beállítások"-ra, és itt válaszd "Motorháztető alatt", és itt válassz "Import". 4 Az Importnál kattints a "choose a file"-ra, magyarul "válassz egy fájlt", és ott menjél oda ahol már előzőleg a posztjaidat letöltötted, általában a c drive Downloads (Letöltések) között van, a zip file, (egy vagy több) "export..." néven. 4 Kattints "Import" Nem tart sokáig.

13282 2016.01.19. 21:13:14

az 1. pontodat nem értem.. . meg a 4.-t se teljesen!!!! szerki posztja? azt én nem láttam! vagy az emailje az, amit küldtek a vészjelzéssel dec 31-én? . nos: lett egy zip fájlom ,az itteni blogról (az az export?:) az zipfájl el lett mentve a dokujaimba, (egy számsor) (megnyitni nem tudom, de ne is akarjam?) nem elég ezt berakni a blog.hu megfelelő helyére, (beállitások, motorháztető alá, import, fájl kiválasztása ) ott azt mondja, automatikusan megcsinálják (kibontják?) , és emailban értesitenek , ha elkészült a letöltés az új helyén (azaz az importálás) ? (vagy nem jó helyre töltöttem a zipfájlt, de bevihetőnek látszik...) 1,28 MB .. ez nem tarthat olyan soká...? (bocs, hülye vagyok ezekhez, úgy látszik?...) köszönöm a segitséget...tulajdonképpen, menet közben már "lassacskán világosodik elmém" :)

23353 2016.01.19. 21:49:42

Bocs a szerki e-mailje. re Igen azt mondja hogy e-mailbe fognak értesíteni, és engem értesítettek is. Nem tartott soká. Az Importálás amikor a zip fájl-t beviszed a blog.hu ra a már leírt modón. Az exportálás az volt amikor a NOLBlogról a te gépedre mentetted, ahogya a szerki írta. Ha mindezt megcsináltad, aza a Blog.hu-n importáltál, és nem kaptál e-mailt hogy sikeres volt, nem értem mi történt. De nézd meg a blogodon a bejegyzéseknél, talán már ott vannak.

13282 2016.01.19. 22:26:56

nem csináltam még meg, gyakorlatban, csak elméletben - de már inden világos.majd napvilágnál.

aLEx 2016.02.11. 21:44:27

Kedves Aliz! Ki ez az ifjú hölgy melletted a képen? Nagyon hasonlít a lányodra, ha az emlékezetem nem csal. És ezzel együtt Terád is. Az unokád? Ugye nem tévedek?
Ugyanaz a belső szépség, mint amit a lányod képén is láttam! Gyönyörködni lehet ebben a képben! Gratulálok az édesanyjának és neked is hozzá!
És bocsánat a tolakodásért, de nem tudtam megállni!

aLEx 2016.02.11. 21:47:38

Vagy a lányod? Biz isten nem tudom eldönteni!

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 00:56:29

@aLEx: persze, a LÁNYOM (a szövegből kiderül, ő vitt el a szinházba a 69, szülinapomon...) Magára hasonlít leginkább :) rám csak egy kicsit.( Az unokám már benne, 9 hónap múlva született meg.. de tán még nem is tudtuk, annyira első napok...lehet, hogy ez is látszik az arckifejezésén?) Szivesen veszem a dicséretét tulajdonképpen, mert őszintének érzem, és .mert én is ilyennek látom. Szépnek belül-kivül... (a nagyanyja, az én anyukám volt szép, meg a dédanyja... van is egy könyv, aminek a boritóján az ő portréját tartja a kezében... )

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 03:35:31

@aLEx: egyébként, nem a te hibád, hogy vacillálsz , hogy melyik generáció van mellettem,. a z unokám 3 múlt még csak, de szinte nagymamakorban szültem a lányom (41 évesen) (egy volt osztálytársam lányával egy kórteremben, tényleg, ő az újszülött unokáját jött látogatni, az én lányom mellett:)

aLEx 2016.02.12. 11:37:52

@gond/ol/a:

Elnézést kérek, hogy mellétrafáltam, nagyon buta voltam! De annyira meg szerettem volna mondani, hogy milyen szépnek látom (mint kiderült) a lányodat - ahogy írod, kívül-belül.

"... lehet, hogy ez is látszik az arckifejezésén?"
Bizony igazad lehet! Talán egy meg is érzi a fogantatást. De a szerelmes ragyogás és a boldogság mindenképpen ott van a szemében!

aLEx 2016.02.12. 11:43:09

@gond/ol/a:

A legkisebb lányom, amikor született, már 49 elmúltam. (De egy férfinál ez nem dicsőség.) Én magamban jókat derültem rajta, amikor másokon láttam a megütközést.
Még egyszer elnézést kérek a baklövésemért!

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 12:26:27

igen, férfaknál egyszerűbb, nincs korhatára szinte az utódlásnak... (meg nekik ez amúgy is könnyebb..) szerintem egy 49 éves "kispapa" nem megütközendő. sokan új életet kezdenek, új családdal és előfordulhat , hogy az első házasságukbeli gyereküknek van gyereke, s igy akár az ottani unokájuk idősebb is lehet, mint az "új" gyerekük... Nincs miért elnézést kérned. AZ unokám különben kisfú, méghozzá nagyon fiús fiú...:)

aLEx 2016.02.12. 12:47:11

@gond/ol/a:

Igazad van, nem is annyira megütközéssel találkoztam, mint inkább meglepődéssel. A kislányommal volt lehetőségem megtalálni az apaság örömeit, és ez gondolom meg is látszott rajtam, amikor például a parkban tologattam a babakocsit.

Külön érdekesség, hogy a kisunokám (a legidősebb lányom kislánya) szinte egyidős a legkisebb lányommal. Fura egy érzés...

A kisunokádat egy másik fényképen láttam, tényleg nagyon szép kisfiú, gratulálok hozzá!

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.12. 13:54:41

...ugye, hogy kortól függetlenül is (sőt!) milyen jó szülőnek lenni ?! Hát még nagyszülónek is! :) @aLEx:
süti beállítások módosítása