erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

egy film tanulságai

2014. december 29. - gond/ol/a

el vagyok maradva bejegyzésekkel az időben, és minél tovább halasztom, annál inkább nincs kedvem megírni az elmúlt témákat, illetve nehézségekbe ütközne a pótlás. Aztán rádöbbentem, hogy nap-lót tulajdonképpen - lásd az elnevezését is, és a webnapló , a blog is tulképpen az - csak aznap lehet irni, mindig is! mert elfelejtődik, ill elszürkül a jelen esemény később... a szine, az illata, érzékletessége, életszerűsége odalesz - persze teljesen sose lehet az, mert az már egyidejűség lenne.De az is lehet, hogy csak megélni kéne a dolgokat... s hagyni őket békén... (hogy ők hagynak-e ... más kérdés)

de most sietek egy mai napi filmélményem következtetését legalább leirni ide - még talán időben - teljes elkopás előtt

nem elejétől láttam a filmet, és véletlenül (bár nincsenek véletlenek)... utólag néztem meg a cimét is: Szavak és érzések

de már előbb ehhez kapcsolódott a következtetésem:

az érzések többet érnek mint a szavak

igazibb győzelem lemondani a győzelemről, mint győzni - ha és ezzel túlérünk magunkon, és egy nagyobb , fontosabb célt szolgálunk (ami a szeretettel - érzéssel(l. fent) függ össze)

és mellékesen: kereshetjük Istent, közelségét különböző vallásokban... de lehet, hogy máshol... kéne (netán bennünk, egymásban, a környező világban... mindenütt... . Közelebb van , mint gondolnánk, ha...meg tudunk nyilni...rá)

...

(egyébként több nagy filmélményem is volt a napokban,(amikről akartam irni: a "A menyországot választom ", és  az "Életem értelme"... ugyancsak tanulságokkal... ezek elemibben is ragadtak meg, könnyes katarzissal)

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr558328836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2014.12.29. 09:25:47

Nagyon furcsa lesz, amit most írok. Anno azért ragadott meg az alapvetően gyerekeknek készült Verdák című animációs film, mert azt éreztem, nem didaktikusan, nem szájbarágósan mondta el azt a végkövetkeztetést, amire jutottál: a győzelemről lemondani adott esetben sokkal nagyobb győzelem.

13282 2014.12.29. 12:02:29

később döbbentem rá, hogy már volt egy film, ami pedig óriási hatással volt rám, de már fél évszázada: A hosszútávfutó magnyossága....! (persze abba (is) sokminden más is belefoglaltatott, és ms volt a motiváció). de a katarzist igazán ez okozta, mikor a cél előtt, a biztos győzelem előtt, leáll a főhős, szándékosan! (azt hiszem hatott is rám, tudatalatt életem folyamán, kicsit én is igy éltem...élek.)

13118 2014.12.29. 12:10:26

bizonyos adott esetekben előfordulhat, hogy a győzelemről lemondás maga a győzelem. de ez kivételes helyzet. az általános nem ez. az általános ez: https://www.youtube.com/watch?v=P8_pK3HEvBM

13282 2014.12.29. 12:15:33

nem tudom a youtubot letölteni, de addig is: csak akkor lehet igaz, hogy győzni fő, ha jók ehhez a megfelelő környzeti tényezők...ez sokszor nem az. A hosszútávfutó pl úgy nem alkudott meg és maradhatott önmaga, a filmbeli kislány igy tudta visszaállitani a családi harmóniát. A mindenáron győzés nekem egyébként -körülményektől függetlenül se szimpatikus! Mert mások legyőzése. Magunkat legyőzni - egy magasabb cél érdekében , - sokkal nagyobb hőstett lehet...

13118 2014.12.29. 12:52:10

hm. Hosszú Katinka győzelmet győzelemre halmoz. szimpatikusabb lenne, ha a célba-ütés előtt leállna? a filmbeli hosszútávfutó helyzete más, ő a börtönt és az igazgatót juttatná győzelmével a dicsőséghez. de! ezzel együtt: átengedte a győzelmet egy nála gyengébbnek, egy kisebb képességűnek! és miért került a javító-nevelő intézetbe? mert egy balul sikerült betörésbe keveredett. a film bepillantást enged a javító-nevelő intézet előtti életébe is: ami szintén börtön neki. a kitörési lehetősége pont a hosszútávfutás lenne, de ezt elmulasztja egyrészt a betöréssel, másrészt a versenyen a győzelem feladásával. nekem ez jött le a film mondandójából.

13282 2014.12.29. 17:02:33

hm , hát igen! egyértelmúen azt tudom válaszolni, hogy ez a győzelmi diadalmámor a H. K. legújabb fényképein láthatóan kellemetlen /és igen, egyáltalán nem szimpátiát kiváltó) változást mutat! (ezt magamban egyből megállapitottam, csak nem akartam közhirré tenni, én pozitiv benyomásaimról szivesebben irok. (bár egyre kevesebb van...) engem aa győzési mániűkban legikáb az zavar, hogy LE akar győzni mindig másokat...és amúgy is öncélú sokszor (Egyébként a hatalom birtoklása is tozitó!) abba a másik filmbe nem menjünk bele, én a könyvet is olvastam, sokkal bonylultabb és összetettebb összefüggséekről van ott szó.... és metaforaként is értelmezhető az a bizonyos leállás... amúgy meg mi a baj azzal, ha átadjuk a gyózelmet egy gyengébbnek? (ez is az erősség jele:)

13118 2014.12.29. 17:47:07

utolsó mondatodra : ebben a jelenetben nem az olimpiai kardvívó bajnok nyert, hanem a nálánál szellemileg is sokkal gyengébb: https://www.youtube.com/watch?v=K094Dc9klS0 (jelenet a Napfény íze című filmből)

13282 2014.12.29. 17:54:29

ó, hát az a film meg végképp egész másról szól! (egyik kedvencem)... de tényleg, egész másról. (majd megnézem a videot, ha lesz kapacitása a netemnek)..addig hagyjuk függőben a dolgot...(azt hiszem egyébként, hogy merőn más a világ- (és emberlátásunk. Igy valószinűleg ugyanazt a dolgot is másként látjuk!)

60145 2014.12.30. 05:33:28

Győzelem is, meg lemondás is sokféle van: a biztos vereséget "önfeláldozó" lemondással átalakítani győzelemmé taktika - és lelkiismeret dolga. Győzelmekre is szükség van, és a vereség elviselésére is. (Tudok olyan embernek látszó politikai produktumot mutatni, amelyik egyszerűen csak győzni tud, lemondani sohasem.)

13282 2014.12.30. 13:13:38

"igazibb győzelem lemondani a győzelemről, mint győzni - ha és ezzel túlérünk magunkon, és egy nagyobb , fontosabb célt szolgálunk (ami a szeretettel - érzéssel(l. fent) függ össze)" én itt egy konkrét film kapcsán egy konkrét esetről irtam , és feltételeket is meghatározva, amennyiben általánositottam... ezt fenn is tartom!!! adott esetben a "lemondó" győzelemként élte meg (és nem áldozatként) és nem is verségként a lemondást!!! és a környezete is! és a néző (én) is :) meg kellene nézni azt a filmet!!!
süti beállítások módosítása