erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

Romeók és Júliák

2016. február 25. - gond/ol/a

...a Hogy volt műsorban... meg az én emlékeimben is , úgy hogy magamban már át is neveztem a műsort Hogy voltam-ra, már mint magyarázatot találva arra is, hogy miért kedvelem ezt a műsort. annyira, biztos mindenki más is így nézi, akiknek vannak emlékei a látott-hallott művészekről, előadásokról...

 

itt ülnek Pap Éva és Mécs Károly, ugyanarra a szegedi  előadásukra emlékezve, amiről a nézőtérről nekem is vannak emlékeim , (s ami állítólag az első színházi közvetítés volt)

 

 

1961-ből (55 éve.. no nem mintha nem látszana...rajtuk is) . Én ekkor kezdtem a szegedi egyetemet, ők akkor lettek pályakezdő szegedi színészek. Pap Éva felvillantja a kor más , visszafogottabb szerelemeszményét is, magyarázva a visszafogottan platoi júliáját.. (bár a rendező késztette volna kicsit testibb . "markolászós") ábrázolásra is), Mécs bevallása szerint bátrabb is volt vagy lett volna (hát igen a mi időnkben a fiúk voltak még a kezdeményezőbbek - pedig, ha belegondolok Julia talán még gyakorlatiasabb is mint Romeo, ő szervezkedik, esküvőt...),

 

ahogy a későbbi kor Juliája Kútvölgyi Erzsébet mondja is, és a bejátszásokon látjuk is,

 

sőt még most is gyanúsan csillog a szeme , és egy alkalommal ugrik is föl a helyéről....és játszik. vadul-.csupa érzelem és impulzitás most is. Csak Romeo- Kalocsai... már sehol...

 

Törőcsik

 


Sztankaira emlékezik, aki kicsit hiún mindig megigazította a haját az erkélyjelenetnél,  a létrán felemelkedve..

 

én a Varsói melódiában, a modern Romeo és Julia változatban láttam őket... a Katonában... de modern volt Törőcsik Juliája a Shakespeare-i is..

 

 

 

 

 

(Se Kalocsai, se Sztankai... se lehet itt...Úgy látszik, a Romeok előbb halnak...)

 

Rudolf Péter és Nagykálózy (házaspár is) bravúros kétszemélyes előadását sajnos nem láttam, illetve nem is sajnos, átadtam a makói hagymaházi jegyem - amit már nem lehetett kapni -  lányom egy szegedi jóismerősének, ... (aki azóta N. Y-ban színész (de a magyar kultúráé is)  (előtte ő is Szegeden) (bár talán Romeot nem játszotta még el)

 

természetesen emlékeztek a legendás Latinovits Ruttkai párosra a sorsdöntő (sorsukra is döntő) előadásra. (hogy Latinovits tudta igazán eljátszani a Róza és Julia szerelem közti különbséget) egyikőjük sincs már életben...(őket láttam egyszer, a Fészekben, "civilben", az étterem végében , egymással szemben ücsörögve, de akkor már életben megfáradt romeoésjuliának tűntek)

 

 

itt volt az  Operett előadásából Szinetár Dóra  és Dolhay is. (Dolhayt Szegeden láttam pályája legelején a musical Romeo és Júliában a West side storyban. Már akkor és ott is kirobbanó volt, ahogy átlósan átszáguldott a színpad egyik felérúl a másikra....és az a dinamizmus és erő , amivel énekelt is...Nem véletlenül dicsérte Szinetár,- aki nem tud bárkivel szerelmet eljátszani színpadon -, hogy ő megkönnyíti egy Juliának hogy hitelesen játsszon... hiszen pl olyan szépen tudott mosolyogni rá..(azaz Júliájára).

 

és ott volt egy mai fiatal Júlia a Turay színházban aki joggal megilletődött hogy megkapta a szerepet

 

 

igaz, mondják is, a korban a Shakespeare által megírt Juliához közeli fiatal lány még nem lehet alkalmas eljátszani Júliát... mert nem elég érett hozzá

 

idézték Zefirellit. jut eszembe, azóta a Juliát játszó szinészt Terez anya szerepében láttam, millió ránccal...

 

Romeo és Julia viszont - nagy áron - örökké fiatal marad....

az őket játszó színészek ugyanúgy megöregednek, mint nézőik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

de jó visszaemlékezni magunkra is mint fiatal Júliákra és Romeoinkra is...

 

(és cseng is még a fülembe a korabeli lányokfiúk kicsit csufondáros korusa- kicsit csufondáros pajkos hangsúlya, évtizedek távolából:

 

Julia, hol hagytad Romeót?!

 

ó, de bosszús voltam rájuk....

 

Volt idő, mikor emiatt nem is kedveltem a nevem.Ma már ezt is másképp gondolom...

 

De tényleg, hol is  hagytam Romeot....

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr428390560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Solide 2016.02.25. 06:49:06

Nocsak, a nemzeti emlékezetből kihullt Murányi Tünde és Alföldi Robi párosa?

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 08:15:17

Darvas-Tolnayról se esett szó.Igaz, őket se lehetett volna már meghívni, egyikőjüket sem.(Bár Latinovitsékat sem) (egyébként a szinészi alakitás a legmúlóbb valami, pláne szinpadon, esetleg nyoma se marad - a nézők is múlandók..., hát még emlékezetük)

Valerya 2016.02.25. 11:44:11

Az a jó, ha mindenki legalább egyszer az életben eljátszhatja :)

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 13:05:59

@Valerya: ezt hogy érted? mindenki?! nem csak a a szinészek...? szinészekből nincs akkora kereslet, és nem is alkalmas mindenki Júliának , Romeonak... civilben meg? nem lenne jó...ennyi korai halál, utódok nélkül... A sorsuk inkább tanulság semmint követendő akár vágyott példa! Vagy csak az érzések hőfoka?...ahhoz nem kellene vállalni a sorsukat is. S mennyi ifjonti meggondolatlanság, meg Lőrinc barát lehetetlensége...! (mellesleg, elárulom, Julia monológjával készültem a felvételire 18 évesen.. de egy kicsit idegennek éreztem... nem csak az avitt forditás miatt... vagy 18 évesen is már túlkoros lehettem Juliának?! :) igaz, nem is lettem szinésznő, "csak" bölcs/ész... ;)

Xilit 2016.02.25. 17:40:04

Elidőztem a képeken, a múló időn, az emlékeken és velük járó érzéseken. Obsidiannál merengtem, hogy mennyien nincsenek már köztünk. És ma Psota is elment.

Xilit 2016.02.25. 17:47:34

@gond/ol/a:

Azt hiszem, Valika az elsöprő erejű, mindent alárendelő érzésre gondol.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 17:50:33

@Xilit:
egyre inkább és egyre állandóbb tapasztalat... :( és egyre inkább érezzük, hogy értünk is szól a az a harang. Mi leszünk kevesebbek ...

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 17:53:47

@Xilit: én is utaltam "az érzések hőfokára"...

Xilit 2016.02.25. 18:04:50

@gond/ol/a:

Követjük őket, kinek meddig tart az útja - és hagyjuk, hogy az ifjabbak is legendává váljanak.
A tévében zömében az ismétléseket nézem, filmeket, színházi közvetítéseket, tévéjátékokat.
Tegnap a Szerelmesfilmet adta az M3 - hanyadszor láttam már!

Xilit 2016.02.25. 18:12:25

Egy időben tűvé tettem a netet két film után, az egyikben Darvas és Fónay játszik - Márta kerítőnőfélét, talán? - , a másikban szintén Darvas, Psotaval, egy marakodó párt alakítva, akik végül összecsiszolódnak. Talán most ismételni fogják a filmjeit, és előbukkan.

Valerya 2016.02.25. 21:43:52

@gond/ol/a:
igen, Nyírfa ráhibázott :)

A szerelemre gondolok, merthogy Rómeó és Júlia ezt idézi :)

Valerya 2016.02.25. 21:46:34

@Xilit:

Hasonlóan jártam egy Psota Irén jelenettel. Évekig kerestem, aztán feladtam. Egy telefonfülkében játszódik a monológ. Ha jól emlékezem, valami szakítás-féle a téma...emlékezetessé Psota arc- és hangjátéka tette. Sajnos sehol nem lelem

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 21:59:58

@Valerya: tán csak nem gondolod hogy van ember (fiú, lány) akinek kimaradt volna az életéből?! nég hogy csak egyszer...:?!

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 22:02:07

az a Psota monológ (telefonon, de nem feltétlen fülkében, azaz nálunk kevesebb telefon volt, akkoriban,lehet...) a francia Cocteau irta, egy szakitást elviselni nem tudó nő szjába adva... Bravúr

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2016.02.25. 22:51:05

volt egy zenés (opera)változata, Házy Erzsi énekelte. De biztos Psota játszotta? nekem Mezei is rémlik. Bizonytalan vagyok, s nincs nyom. Rég volt....
süti beállítások módosítása