erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

rég volt...

2014. március 30. - gond/ol/a

nagybátyám (apukám öccse)  - Gonda László - Ausztráliából küldött - gépiratai közt találtam:

 

"RÉG VOLT, de úgy tűnik, mintha ma lett volna... Apám, aki egy ősmagyaros, bajúszos, irodalmi magyart beszélő ügyvéd volt, minden este odaállitott maga elé, én akkor épp a térdéig értem. „Mi vagy Lacika?” - kérdezte. Azt kellett kérdésére felelnem - ami jólneveltségemnek alapját képezte-, hogy „ÉN MAGYAR ZSIDÓ VAGYOK!” ebben a belém nevelt hiszemben lettem felnevelve, s ez volt az a hamis, félrevezető eszme, amely sok-sok évig vezette, befolyásolta és kialakította a magamról való hitemet.Sok, sok éves eszmei küzdelmem után, végre, végre, a múlt hosszú, hosszú analizise után, tisztult meg az a valamim, amit agynak vagy agyműködésnek hivnak. Úgy 22 éves voltam, amikor mint táncművész turnézni kezdtem át és át Európa országaiban. Akkor büszke voltam rá, és ragaszkodtam hozzá, hogy "a m a gy a r táncos”nak hirdessenek. Habár szüleim gyerekkoromban hangsúlyozottan magyarnak neveltek, kötelességemnek tartották, hogy héberül folyékonyan tudjak olvasni, illetve imádkozni. Azonban én, a „magyar” táncos, utazásaim alatt azt se tudtam, hol van a zsidó templom, és szégyen, gyalázat, de elfelejtettem héberül olvasni. Meg kell jegyezzem, hogy minden este, az ágyban imádkoztam magyarul, mert hiszen apám tanitása, mely szerint én magyar zsidó vagyok, még élénken élt bennem, hát úgy gondoltam, JOGOM van magyar nyelven is imádkozni. Node aztán, hogy Hollandiában két revü producere, rendezője és szereplője lettem, mikor bejöttek „vendégeknek” a német csapatok (amint Göbbels mondta, hogy „megvédje az angoloktól Hollandiát”!) engem egy magyar honfitársam feljelentett a ragyogóan megszervezett Gestaponak. Minthogy azok a kellemes kihallgatásaim nem idetartoznak, azokról csak annyit, hogy a feljelentés arra kényszeritett, hogy karrieremet megtörve, otthagyva két revümet, megszökjek Hollandiából, s visszatérjek hazámba, Magyarországra. Ott a Horthy kormányzó vezetése alatt működő kormányok nem osztották boldogult apám tanitását, csak annak a felét akceptálták, eltörölvén, hogy „Lacika magyar”, helyben hagyták, hogy zsidó vagyok. Magyarnak nem volt szabad éreznem magam, dacára anyanyelvemnek, érzelmeimnek és nevelésemnek – de ami igaz, igaz: zsidónak nem csak érezhettem magam, de a törvény annak nyilvánitott. Magyar katona már nem lehettem, csak olyan lenézett zsidó munkaszolgálatos, -illetve kényszermunkás., akinek a rendelet szerint , hogy azzal is hangsúlyozzák, hogy nem magyar, sárga karszalagot kellett viselnie, ami szemmelláthatóan alátámasztotta, hogy az olyan apák, mint amilyen az enyém volt, félrenevelték gyermekeiket. Ahogy az vitathatatlanul bebizonyosodott -ha szembe merünk nézni azzal az igazsággal, amelyet a történtek igazolnak –, azoknak az apáknak volt igazuk, akik azt hangsúlyozták gyermekeiknek, hogy „zsidók”. Tudniillik – mint az szigorúan bebizonyosodott –, hiába modták sőt hazudták az apák, hogy „magyar zsidók”. Az a bizonyos „asszimilálódás”, amiről néha a magyarok beszéltek, hazugság volt. Ők nem akarták -dacára a tehetséges zsidóiknak,-, hogy azok asszimilálódjanak., beolvadjanak. Annak idején az európában uralkodó nácizmus „segitette” különböző országokban az addig kissé kevésbé hangosan hangoztatott, de mindi ott lappangó antiszemitizmust. Azok a szerencsétlen, önmagukat becsapó, „asszimilálódott”, mellüket büszkén verő „magyar vagyok” zsidók csúnyán becsapták önmagukat. Mi próbáltuk elhitetni magunkkal, ahogy belénk nevelték, hogy csak a vallásunk zsidó, de katolikus vallású lehet különböző nemzetiségű ember, míg a zsidó vallás szervesen összefügg a zsidó néppel. Azok, akik „kint”, az élet piacán magyarul beszélnek, de bent a templomban héberül imádkoznak, lehetnek az államnak hasznos, tehetséges polgárai, de nem magyarok.Én és az én generációm félre lettünk vezetve. Azoknak a zsidó fiúknak, akiknek nem lábadt könnybe a szemük, mikor a magyar himnuszt énekelték, mint nekem, és olyan százezreknek, akiket a magyar állam halálra itélt, mikor deportáltatta őket,- ők, akik nem lettek úgy nevelve mint én, és sokan, sokan arra, hogy „magyar vagy Lacika” - nekik, akik zsidónak érezték magukat, s nem tagadták le önönmaguk előtt -mint sokan közülünk –, hogy zsidók, mint beigazodott , nekik volt igazuk! (...) "

 

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr398328666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

véres kard 2014.03.30. 10:42:23

Mi vagy? Ember? Szerencsétlen!

13282 2014.03.30. 11:09:20

tudja valaki, miért nem tudok fotót feltölteni (mintha nem férne már ide, holott alig vannak képek -s legutóbb még lehetett felrakni)

13118 2014.03.30. 11:13:58

sajnos nem tudom az okát. én általában kerülöm a feltöltést, helyette a fotók linkjét illesztem be. ezt saját fotóval is meglehet tenni, ha az valahová a netre lett feltöltve, mint mondjuk a picasa, vagy más tárhely.

13118 2014.03.30. 11:18:29

ja, és a nagybácsi gondolatai kezdenek ismét aktuálissá válni. a különbség csak annyi, hogy ma nem fognak hozni megkülönböztető törvényeket, a kirekesztést elintézik szóban, vagy összekacsintással.

13282 2014.03.30. 11:24:09

néha a szöveghez nagyon oda tartozniának a fotók....feltettem volna egy gyerekkori képet a nagybátyámról és bátyjáról, apukámról (ki nem élte túl a munkaszolgálatot, Borban, 37 évesen... öccs egész életében gyászolta)...az lett volna a kép aláirása: "magyar zsidó kisfiúk"...a másik képen pedig a nagybátyám táncosként, egy plakátfotón, Hollandiában "a magyar táncos"-ként, a Lánchid szinpadi diszlete előtt... na, hát van amit szavakkal nem lehet elmondani, amihez kellene a fotó közvetlen valóságábrázolása... (próbálkoztam másolással...nem ment az se) (a fotók saját dokumentumban vannak) köszönöm a segiteni akaró választ!

13282 2014.03.30. 11:26:21

a másik kommenteddel teljesen egyetértek , azért is raktam fel. Bölcs ember volt, a nagybátyám, mindent előre tudott, látott - sajnos nem hallgattam eléggé rá.pedig sok jó tanácsot adott nekem, falrahányt borsóként sajnos - már meg is bántam. Az idő mindig őt igazolta!

13118 2014.03.30. 11:33:30

kedves Aliz, sokaknak nem megy a szövegértés, számukra a fotó sem nyújt segítséget. hiszen a témával kapcsolatos fotókkal tele van az internet, aztán mégis ma valakiknek számítanak a Gaudi Nagy Tamások, a Pörzse Sándorok ... de nem sorolom őket, bőven van belőlük mindenhol az országban.

13282 2014.03.30. 11:36:04

az aktuális helyzetet ill. főleg a tendenciákat tekintbve én pesszimistább is vagyok :(

13282 2014.03.30. 11:37:12

a fotóim nem hiszem , hogy olyanok mint amik máshol...(vagy csak én látom egyedinek?) :)

13118 2014.03.30. 11:48:44

a "magyar zsidó gyerekek" illusztrációja megtalálható: http://www.degob.hu/photos/mh-2.jpg külföldi forrásokban ez a képaláírás. adott a magyaros ruha és rajta a megkülönböztető jel. a fotó elkészülte után nem sokkal a két fiú már halott volt.

13282 2014.03.30. 11:59:48

nem, mondom, hogy nem, egyáltalán nem, nem bocskais.. és -nem auschwitzi kép - (szerencsére)....és még nincs sárga csillag se, (10-es évek vége felé lehet), tehát) jóval korábbi a kép (a szövegben is .még csak térdig ért a nagybátyám a magyaros bajszú,irodalmi magyart beszélő ügyvéd apjának, mikor arra tanitotta, hogy ő egy magyar zsidó kisfiú... addig nem nyugszom , mig nem teszem fel, viszont van egy (másik) irásom, ahol pont erre a bocskais kisfiúkat ábrázoló fotóra utalois k (az Auschwitz album vándorkiállitásával kapcsolatban...) azt is majd kikeresem,de elveszett egy csomó bejegyzésem a netről . :(

13282 2014.03.30. 12:15:02

SIKERÜLT fELTENNI A FOTÓKAT! A PICASAWEBEN KERESZTÜL!:)

13118 2014.03.30. 12:19:24

nem tudom, mennyire hiteles, de innen vettem: http://www.degob.hu/index.php?showarticle=31 a jobboldali kisfiú bal mellén ott a csillag, a magyar szabványnak megfelelő nagyságban.

13282 2014.03.30. 12:31:51

az a kép hiteles.(eredetileg az Auschwitz albumból való) újra nem merek arra az oldalra ráklikkelni, a folytatásra, én nem birom elviselni az ilyen képeket...(pici gyerekként deportáltak... csoda, hogy "megúsztuk", anyámmal) az én (itteni végre felrakott) fotóim, személyesek, nem lózungként rakom fel, de ehhez a szöveghez (amit fontosnak tartok) kellettek... nem csak ilusztrációként, remélem magukért beszélnek. minden harsányságtól és hatásvadászattól és főleg didaktikusságtól mentesen

13282 2014.03.30. 12:41:59

http://mond.nolblog.hu/archives/2012/03/10/kiallitottak/ itt az a régebbi bejegyzésem , ahol az utolsó modatban, zárásként a bocskaisapkás kisfiúkra utalok - a saját képek letűntek sajnos (majd próbálom visszapótolni) (... az Auschwitz album linkje viszont ott van)

13118 2014.03.30. 12:50:01

igen, a képeid illenek ebbe a szövegkörnyezetbe. semmi nem jelzi (hosszú pajesz, vagy valami más) a zsidó származást. nem tudom átérezni, de megérteni se, hogy mi hajtja az amúgy normálisnak mondható embereket egy másféle származású ember gyűlöletére, annak megkülönböztetésére. talán a csorda szellem?

emlék 2014.03.30. 13:23:09

15. Hmmmm ne játszd az ártatlant, te a Nolblgon már annyit gyűlölködtél, hogy jócskán megtizedelnéd az országot, ha hatalmad lenne.

13282 2014.03.30. 13:30:43

15-re a neológ zsidósára jellemzö volt az asszmiláció vágya...sajnos a tragikus események később, ennek kudardcát mutatták. de az ortodox (v chaszid)pajeszos zsidók is ugyanúgy EMBEREK! mint a neológok, vagy az egyáltalán nem zsidók.külsőségek miatt miért kellene jobban kirekeszteni másokat?!

13282 2014.03.30. 13:32:37

16-ra ezek nagyon erős, vádló szavak! nem szeretem... és nem is tudom mire vonatkoztathatók, nem hinném, hogy megalapozottan! de mindentől függetlenül, mindeki változhat pro és kontra... én nem mernék vádaskoddni, ilyen szavakkal különösképp! (és névtelenül?)

13282 2014.03.30. 22:17:38

már megint nem tudok belépni a szerkesztésbe...:(

13282 2014.03.31. 10:47:43

megint tudok :), tettem is fel újat... (apámról...a másik "zsidómagyar kisfiú" későbbi sorsáról.., és ...
süti beállítások módosítása