erről-arról-amarról még

erről-arról-amarról még

NEM IDEGEN 2010

2022. március 10. - gond/ol/a

szomorú hírt harangozna be mobilon a lányom: mondja, ne mondja - mert kímélni akar, de hiszen úgyis megtudnám hamarosan a hírekből - akkor inkább ő mondja,  a maga tapintatával, bár tudom, rossz hírt átadni is milyen nehéz, talán még nehezebb is, mint fogadni... vagy nincs is különbség... rossz hírt mondani is, hallani is  rossz...

feljajdulok a hírre , és mondja , ők  is így fogadták a hírt, még tegnap, sírdogáltak is rajta....

és milyen nehezemre esik nekem is itt leírni most, ami pedig már - valóban - majd' minden hírforrásban ott van:

 Meghalt Raj Tamás főrabbi

 de még rosszabb lett volna a hivatalos hírekből olvasni, hiszen "ismertük őt." "szívünkhöz közelálló" volt.

(de nagy is volt és kiváló!: olyan sokat tett azért , hogy a zsidó vallást, a zsidóság hagyományait, megismertesse  a nem zsidó emberekkel is, ahogy sok nagyszerű és kultúrmissziót betöltő könyve közül ebben , címében is deklarálta: "Nem idegen közöttünk. Zsidóságról nem zsidóknak."

Nem volt "idegen"! nagyon is baráti volt. Zsidó is magyar is. A szavak igazi értelemében. Egy igaz ember.

Néhányszor sikerült személyesen is találkozni vele. De nem eleget! elszalasztottam a lehetőségeket , hogy többet tanulhassak tőle (maradtak a könyvek)...Sajnálom. Az én mulasztásom volt. Pedig akkoriban volt rabbi Szegeden, amikor pedig én is még egyetemista voltam. De egyetemistaként felé se néztem a zsidó templomnak! (Már Makóról jöttem - kezdő tanárként - valami hivatalos ügyet (sírápolás?) intézni a szegedi hitközség irodájában , amikor bemutatkoztunk - feltűnően kedves és megnyerő volt...(hamarosan felfüggesztették az állásából, hosszas rendőri zaklatások után)

a kabbalatanfolyamára pár éve jelentkeztem de aztán közbejött valami,  másodszor is, és igy most már elmarad... (csak a könyvei:  A héber betűk misztikája , A 137-es szám. A tudomány és a kabbala titkaHol lakik Isten? A Biblia titkairól... azok itt maradnak 

mikor felmerült annak a lehetősége, hogy kislányom (akkor még kis-) esetleg a Javnéban folytatja az ált iskolai tanulmányait, az ő judaisztikai óráját látogathattuk meg, olyan baráti légkörű órán én még nem voltam, mint az övén - és olyan szívélyes, kedves, odafigyelő beszélgetésnek is ritkán lehettem részese, amit velünk folytatott...

telefonon többször is beszéltem vele, mindig ő volt a telefonnál, és mindig a lehető legalaposabban  és szívélyesebben válaszolt a kérdéseimre

 

legutóbb, pár hónapja a Gozsdu udvarban találkoztam vele, a Zsoltárok könyve bemutatóján, amit ő fordított és adott ki. Dedikáltattam vele a szép könyvet. És amikor a nevem kérdezte, rögtön ismerősnek talált. Én őt már akkor nagyon megtörtnek, de csak fizikailag. A kedvessége, szívélyessége, érdeklődése, családom iránt is, és a szavai, amikkel korábban bemutatta a könyvet... a régi, jólismert Raj Tamás volt, okos és melegszívű, kedves.

azt írta nekem a Zsoltárok könyvébe, dedikálásul, hogy  "....tisztelettel Raj Tamás '09. aug. 31." De  tisztelet egyedül  őt illeti! "a mindannyiunk számára oly fontos vigaszt , reményt, lelki erőt és felüdülést" kívánt adni a zsoltárok fordításával is. Mint ahogy egész életével, munkásságával is azt adott.

Köszönet érte. Nagy kár, hogy ezután már nem írhat több könyvet, nem taníthat tovább... de a könyvei (bibliamagyarázatai) - szerencsére- ittmaradnak még velünk... s olvasván sorait fülünkben még jellegzetes melegségű hangján halljuk a tanításokat...

 

 

 

 

aliz2. :: 2010. márc. 9. 20:11 :: 4 komment :: Címkék: kapcsolatoknekrologzsidóság



A bejegyzés trackback címe:

https://mindentkimondani.blog.hu/api/trackback/id/tr5417776974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása